Heks in opstand

Joke Zwier 18 december 2021
Voor de leesclub van Youngadult.nl mocht ik Heks van vuur en oorlog lezen. Bedankt rebelbooks voor mijn exemplaar.

Heks van Vuur en Oorlog is het eerste deel in de Lara Polaris serie van S. Christina, een Young Adult. Leger van schaduw en storm heet het tweede deel en de verwachting is dat het derde deel in de pen zit!
Lara groeit op in Solvenia waarin een klein deel van de bevolking uit heksen bestaat. Door president Walgraaf is besloten dat iedereen op zestien jarige leeftijd getest moet worden op magische krachten. Zo ook Lara en als zij de zandloper, het heksenteken in haar nek getatoeëerd krijgt is dit het begin van een reeks stormachtige gebeurtenissen.
“De rest van mijn leven zou dit teken als een donkere schaduw over me heen hangen.”

Het begint ermee, dat iedereen op school die als heks bestempeld is in een apart lokaal moet pauzeren, maar dit is pas het begin! De mensen zijn bang voor heksen en er gebeuren al gauw vreemde dingen als er heksen in het nauw gedrongen worden. Want magische krachten gebruiken is verboden. Lara gaat samen met Alex, Noah, David en Philip in het geheim trainen. Hierdoor besluiten ze zichzelf tot een verzetsgroep te benoemen. Ze helpen elkaar en Lara leert geheimen kennen die haar blijvend veranderen. Want hoe lang nog kunnen de als heks bestempelde mensen nog vrij rondlopen?
De lezer leert de personages niet echt kennen, maar dat is niet erg, daar het meer om de magie en de ophanden zijnde veranderingen voor heksen in het verhaal gaat. De emoties die gepaard gaan met de grote veranderingen die met Lara’s gebeuren sneeuwen daardoor wat onder. Wel is duidelijk dat Lara niemand in de steek laat en iedereen wil helpen. Doordat er naar het verleden van Lara’s familie wordt verwezen leer je hun geheimen kennen. De schrijfstijl van Christina is lekker vlot en meeslepend. De korte hoofdstukken en de meerdere plotwendingen zorgen dat de spanning er goed inblijft en zelfs richting het einde fors toeneemt. Door de ‘heksentest’ in het begin van Heks van vuur en oorlog wordt de lezer in het verhaal gezogen. Wat gaat er gebeuren en waarom? Lara ontwikkelt zich van een meegaand meisje tot iemand die weet wat ze wil. Vriendschap met haar vriendinnen Amber en Sophie zijn belangrijk voor haar, maar moeilijk, omdat zij ze niet alles kan/wil vertellen over haar krachten. De sfeer in het verhaal voelt een beetje middeleeuws, doordat het zich afspeelt in een fictieve wereld met fictieve plaatsen en wetten. Het verhaal eindigt met een cliffhanger waardoor ik uitkijk naar he volgende deel.
Heks van vuur en oorlog heeft mij weten te boeien en verrassen en ik wil nu echt Leger van schaduw en storm gaan lezen.

Meer recensies van Joke Zwier