Het verleden achterhaalt

Joke Zwier 07 oktober 2019
Kwijt opent met: “Wat als je perfecte leven altijd al een leugen was”.
Hiermee wordt meteen al een statement aan de lezer afgegeven. Het leven dat Jim Vermeersch leidt is op zich niet bijzonder. Het is een hardwerkende man, die van beroep patissier is en bijna dag en nacht werkt in zijn zaak in Londen. Dat hij hierbij een beetje zijn vrouw uit het oog verliest heeft hij/wil hij niet in de gaten hebben. Zijn beste vriend Joris is ook patissier en wil graag met hem samenwerken. Alleen op een dag wordt Jim wakker en ontdekt dat hij in bed ligt in zijn ouderlijk huis. Hij is twee jaar van zijn geheugen kwijt en weet niet waar zijn vrouw Iris is en zijn zoon Vince haat hem. Wat er is er gebeurd? 9 Augustus 2019 speelt hierin een belangrijke rol. Liegen en herinneringen zijn ook erg belangrijk in Kwijt!
Kwijt prikkelt je vanaf het begin. Het is een ongewone thriller, waar de nadruk nu eens niet op het oplossen van moorden ligt, maar in het ontrafelen van geheimen. En wat voor geheimen. Als lezer wordt je mondjesmaat voorzien van informatie door terugblikken in het leven van Jim, Iris, Vince en Joris. Het verhaal wordt afwisselend in het heden en verleden verteld. Het is verdeeld in episodes die vertellen over Jim, Vince en Iris. Ze worden vooraf gegaan door verschillende mooie Engelse citaten, die slaan op de komende episode.
Jim heeft een haat liefde verhouding met zijn zoon Vince.
“Slaan deed hij nooit, maar zijn verbale agressie kwam net zo hard aan als zweepslagen.”
Het verhaal weet je aandacht vast te houden en trekt je erin mee. Het leest vlot en is haast niet weg te leggen. Je leeft mee met de personages en ik kreeg gewoon een hekel aan Iris. Je voelt het onvermogen van Jim en de haat van Vince. En kunt niets anders hopen, dat het goed voor hun afloopt. Enkele mooie zinnen die mij bijgebleven zijn.
“Het verleden moet begraven blijven, waar het nu is. Antwoorden veroorzaken stess, ellende,frustatie. En hartpijn.”
Hoe toepasselijk deze zin op het gezin Vermeersch is kom je gaandeweg achter.
“Verdriet heeft een zure smaak.”
Door de verschillende plot twists blijf je maar doorlezen en komen er steeds meer vragen bij over wat er nu gebeurd is.
Het einde is opmerkelijk en laat de lezer nog met diverse vragen achter. Blijft mij een opmerking: was Jim nu wel de weg kwijt?

Meer recensies van Joke Zwier