Parijs, een plek vol rusteloze geesten

Joke Zwier 03 mei 2024
De prikkeling ogen in je rug te voelen, terwijl je ergens loopt zal je vast wel eens ervaren hebben. Maar het is iets anders als dit door geesten wordt veroorzaakt en een restje angst als spinrag aan jouw huid blijft kleven. Dit is iets wat hoofdpersonage Cassidy meerdere malen ervaart in Tunnel van botten. Haar vaardigheden zijn gegroeid en zij gaat opnieuw de strijd aan met de aantrekkingskracht van de Sluier en zijn geesten.

In Tunnel van botten bezoekt de familie Blake Parijs voor tv opnames voor een realityserie over de grootste spooksteden ter wereld. Het is hun eigen serie die over geesten en paranormale zaken gaan. Met een cameraploeg gaan ze onder andere naar de catacomben waar moeder als inspookteur haar verhaal doet. Dochter Cassidy maakt foto’s, vergezeld van haar onzichtbare vriend, de geest Jacob. De griezelige entourage maakt dat Cassidy zich niet op haar gemak voelt met de vele geesten om haar heen. Eenmaal terug in het hotel ontdekt ze dat hun bezoek aan de catacomben een klopgeest heeft opgeroepen. Zijn kwajongensstreken beginnen onschuldig, maar zorgen snel voor een bedreiging als er rare onverklaarbare dingen gebeuren.

Schwab weet de bedrukkende, griezelige sfeer in de catacomben raak te treffen. De beklemmende duisternis, sinistere verhalen over verdwaalde mensen en de opgestapelde botten in de tunnels geven het een morbide uitstraling. Schwab heeft oog voor detail en een filmische schrijfstijl waarmee ze bekende bezienswaardigheden en de geschiedenis van Parijs treffend weergeeft. We leren Cassidy en Jacob wat beter kennen. De twaalfjarige Cassidy gaat dit keer zelf op onderzoek uit, maakt nieuwe vrienden en heeft een sterke intuïtie voor paranormale verschijnselen. Ze maakt zich zorgen om de krachten van Jacob die lijken toe te nemen. Jacob kan Cassidy’s gedachten lezen en is eindelijk in staat zijn verhaal aan haar te vertellen. Het vreemde is dat haar ouders, als inspookteurs niet in de gaten hebben dat Cassidy geesten doorstuurt naar het hiernamaals. De geesten die haar en haar ouders bedreigen, zorgen voor een toenemende spanning. Net als de vele acties van de klopgeest waar Cassidy jacht op maakt.

Dat Schwab afwisselend in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Amerika woont merk je aan de plaatsen waarin de Cassidy Blake trilogie zich afspeelt. In het eerste deel Stad vol geesten speelt het verhaal zich af in Edinburgh, deel 2 Tunnel van botten neemt de lezer mee naar lichtstad Parijs en het laatste deel Brug der Zielen naar New Orleans.

Tunnel van botten is goed te lezen zonder het voorgaande deel gelezen te hebben. In het eerste gedeelte staan subtiele verwijzingen naar voorgaande gebeurtenissen. Het boek is opgedeeld in vijf delen en wordt verteld vanuit Cassidy die kan oversteken naar de Sluier, een plek vol geesten van rusteloze overledenen.

Tunnel van botten is een verhaal voor lezers vanaf ongeveer twaalf jaar en ouder, over geesten, klopgeesten, vriendschappen en toeristische trekpleisters van Parijs. Het boek krijgt 3 ½ griezelsterren.

Deze recensie verscheen eerder op Boeken-cast en van Boekerij ontving ik mijn recensie exemplaar

Meer recensies van Joke Zwier