Een leven lang op de vlucht

Joke Zwier 09 mei 2024
Over keuzes maken kun je je zo druk maken, als je zelf wilt. Is het belangrijk voor je om er altijd goed uit te zien, dan zal je veel aandacht aan uiterlijk en kleding besteden. En laat dat nu een van de dingen zijn waar het in het verhaal van De kleermaakster van Parijs omdraait. Hoofdpersoon Rosa Kusstatscher laat niets aan het toeval over en over alles wat ze doet denkt ze zorgvuldig na, om de juiste keuze te maken. Achtervolgd door schimmen uit het verleden is Rosa bijna een leven lang op de vlucht. Kan zij uiteindelijk vrede sluiten met de geesten uit voorbije tijden?

Onverwachte afspraak
Het verhaal begint en eindigt met de drieënzestig jarige Rosa die zich druk maakt over wat ze aan moet trekken voor een onverwachte afspraak. Zij heeft een onrustig en veelbewogen leven achter de rug. In de badkamer vertelt zij haar levensverhaal en neemt de lezer mee op reis door haar wereld en belevenissen. Op zestienjarige leeftijd verlaat ze noodgedwongen het bergdorp in Italië waar ze op gegroeid is. Dankzij vrienden kan Rosa in Zwitserland terecht waar ze een nieuw leven opbouwt. Door een toevallige ontmoeting vindt zij werk als naaister. Haar naam snelt haar vooruit en al gauw heeft ze een grote klantenkring, alleen is dit niet wat de ambitieuze Rosa wil. Zij gaat naar Parijs en leert daar het vak van de grootsten. Maar bij zich draagt zij een groot verdriet. “Dat iets het juiste is om te doen wil niet altijd zeggen dat het ook goed is.” Parijs is het begin van een vliegende carrière als modeontwerpster en zakenvrouw. Maar Rosa is niet te stuiten en heeft uitbreidingsdrang.

Passie voor mode
Het verhaal wordt verteld aan ma chère vanuit het ik-perspectief van Rosa en tegen het einde wordt duidelijk wie ma chère is. Als lezer leef je met Rosa mee en voelt haar emoties en begrijpt haar handelswijze. Kaufmann weet met haar gedetailleerde, beschrijvende stijl de lezer te laten genieten van de omgeving waar Rosa verblijft. Parijs leer je kennen door de ogen van een verliefde Rosa, in Brazilië is zij gelukkig getrouwd en terug in New York ontdekt ze de kracht van vriendschap. Rosa is een sterke, talentvolle vrouw die niet opgeeft om haar dromen waar te maken. Ze heeft een dwangmatige hang naar perfectie en passie voor mode.

Dagelijkse routine
Hoofdstuknummers kent dit boek niet, wel titels die slaan op de plaats en periode waarin het speelt.
Periodes die belangrijk zijn voor het land waarin Rosa is en belangrijke geschiedkundige gebeurtenissen plaatsvinden. Rosa’s dagelijkse routine begint elke dag met haar make-up en kapsel. Met titels als spiegel, eyeliner, make-up remover, nagellak en lipstick worden haar gewoontes beschreven en hoe deze passen in haar strenge dagindeling. “Nagellak is de benodigde kers op de taart bij elke outfit.“ Er horen bij deze producten herinneringen uit haar vele omzwervingen over verschillende continenten. Kaufmann heeft verschillende thema’s in het boek verwerkt; rechtvaardigheid, liefde, mishandeling, rassendiscriminatie, onafhankelijkheid en vergeving. Aan de keuzevrijheid van de vrouw wordt op een bijzondere manier aandacht geschonken door de opkomst van de pil in de zestiger jaren. Na het lezen van deze debuutroman van Georgia Kaufmann ben ik helemaal bij op het gebied van lichaamsverzorging, make-up, kleding, parfum en bekende modeontwerpers.
Deze recensie verscheen eerder op Bazarow.

Meer recensies van Joke Zwier