Zwijgen is zilver......

Jolanda Beekman 31 januari 2023
In Stof tot zwijgen, een roman gebaseerd op ware feiten, brengt Mariska Tjoelker de werelden van de Joodse familie Goedmoedt en de arbeidersfamilie Warrink op indringende wijze tot leven.

Toen ik het leesfragment zag van dit boek twijfelde ik gaan moment, dit is een boek voor mij, geschiedenis, tweedewereldoorlog en het heden. het boek heeft mij tot de laatste letter geboeid. een prachtig boek maar ook wel tragisch.

In ‘Stof tot zwijgen’ wordt het leven verteld van Jan van voor en na WO II. Dan hebben we Julia, zij is de dochter van Samuel en vanwege haar studie (geschiedenis) probeert ze meer over haar familie te weten te komen. Doordat ze meer over haar familie te weten wil komen komt ze erachter dat ze van Joodse afkomst is. Haar hele familie is omgekomen tijdens deze verschrikkelijke oorlog, ook haar oma.

Het verhaal begint bij Jan als kind. Zijn vader werkt bij de familie Goedmoedt als knecht. Als zijn vader werkt speelt Jan veel met Sara, de dochter van de familie Goedmoedt totdat wordt besloten dat dit niet meer mag.

Jan en Sara worden verliefd, dit tot ongenoegen van haar familie, zij is namelijk van goede komaf en hij een eenvoudige arbeider. Toch gaan ze een toekomst met elkaar aan en wordt er een zoon geboren die moet opgroeien tussen twee verschillende culturen.

Het boek is heel goed geschreven en doordat je steeds heen en weer gaat in de tijd gaat het echt leven. Echt een aanrader van begin tot eind!

Meer recensies van Jolanda Beekman