Mijn zusje niet!

Jolanda Wouters 10 augustus 2020
Dit boek behandelt de kunst vanaf het impressionisme aan de hand van feiten, verhalen en voorbeelden. Je voelt je soms aanwezig in de tijd en op locatie zo beeldend geschreven zoals op blz. 49 waar een aantal schilders zich in een café (Guerbois in Parijs) hebben verzameld.
Ik wil graag een cursus kunstgeschiedenis (modern) volgen als ik met pensioen ben, daar is dit het perfecte boek voor!
Het boek, een paperback, is gemaakt in een mooie papiersoort. Het heeft een pakkende titel. De bladzijde nummering staat halverwege de bladzijde en er staat aan de linker bladzijde de titel van het boek en aan de rechterzijde de titel van het hoofdstuk vermeld.
Het boek gaat over vele vormen van kunst, zoals: schilderkunst, bouwkunst, beeldhouwkunst, fotografie, reclame, wetenschap, luchtvaart, architectuur, literatuur, mode en muziek. Zelfs Coco Chanel komt nog ter sprake! De soorten kunst lopen vloeiend in elkaar over. Ook komen er diverse landen aan bod, zoals o.a. Frankrijk, Duitsland, Spanje.....De schrijver kan heel boeiend vertellen, legt het op een begrijpelijke manier uit; bijvoorbeeld hoe Picasso dingen ontleedde en zo tot het kubisme kwam, "Picasso bestudeerde een object zoals een chirurg een lijk ontleedt. Dat is de essentie van het kubisme: de kunstenaar demonstreert het d.m.v. een intense analytische observatie" (blz. 141).
Mooi om te lezen hoe de schilder Braque gebruik maakt van een techniek die ook in winkels gebruikt wordt ( loss leader) om ons in het schilderij te lokken, zoals klanten in een winkel gelokt worden. Blz. 151: "Door een element uit de "echte wereld' toe te voegen hoopte hij het beeld in de geest van de toeschouwer te verankeren: door uit zijn of haar visuele databank te putten en hem of haar daarmee aan te sporen om aandachtiger naar het schilderij te kijken". Hij gebruikte de klassieke techniek om het radicaal nieuwe van zijn benadering te onderstrepen.
Op blz. 162 vond ik nog een mooie zin over de schrijver/dichter Filippo Tomaso Marinetti: Tijdens zijn verblijf in Parijs had hij de woorden van de avantgardistische en experimentele schrijvers ingedronken alsof ze topwijnen waren. Bedwelmd door hun macht liet hij ze ronddwalen in zijn hoofd.

Meer recensies van Jolanda Wouters