Toch een recensie!

Jolanda Wouters 20 maart 2020
Ik heb dit boek gekregen van een vriendin, die er zelf niet doorheen kwam. Op Hebban las ik eenzelfde soort reactie . Ook omdat ik weinig recensies zag hier en ik het boek wel uitgelezen kreeg besloot ik toch een recensie te schrijven.
Hoe verder ik las werd ik toch benieuwd hoe dit verhaal zou verlopen. Op de flaptekst staat hoe de vrouw het kind in de steek laat, maar daar gaat het boek dus niet over. Langzaam aan wordt duidelijk wat er wel speelt. Hoe het leven van Helene verloopt in 3 hoofdstukken. Als kind woont ze bij vader en een moeder met een psychische aandoening. Dat is op zich al heel bijzonder. Dan gaat de vader de oorlog in en ontpopt Helene zich op 7-jarige leeftijd als drukkerijbediende.... voor mij niet helemaal geloofwaardig....
In het 2e hoofdstuk woont zij met haar zus bij een tante. Dat is ook al een vreemde situatie. In het 3e hoofdstuk is zij getrouwd. Ook in een vreemde relatie. Pas op het einde van het boek kom je er achter hoe het zit.
Ik had moeite met de zinnen waarin geen aanhalingstekens stonden voor gesproken tekst of waarin werd aangegeven "ze zei:".Op blz. 90 staat:"Helene vroeg zich af of de scherf in zijn rug zijn longen beschadigd kon hebben". Dit vond ik voor een (hoogbegaafd?) kind van 7 wel heel wijs. De relaties in dit verhaal vond ik erg vreemd.
Al met al nu ik het uit heb een vreemd verhaal.

Meer recensies van Jolanda Wouters