Meestal ben ik niet zo van de korte verhalen. Meerdere heb ik geprobeerd en ze hadden allemaal één ding gemeen: het einde is abrupt en het laat je een beetje hangen. Ik ben blij verrast dat het ook anders kan!

Deze bundel bestaat uit vijf verhalen. De eerste, 'De Kerstacademie' van de winnaar van de schrijfwedstrijd, vond ik het mooist. Ik zou wel meer over deze Kerstacademie willen weten, die in mijn fantasie de vorm aannam van een soort moderne Zweinstein zonder tovenaars.
'De misdienaar' sprak mij het minst aan. Het is weliswaar mooi geschreven, maar het einde pakte mij niet zo.
Het derde verhaal, 'Alleen', vond ik het meest aangrijpend van alle verhalen. Even wakker geschud worden over hoe sommige mensen de kerstdagen beleven.
'Het kerstdiner', verhaal nummer vier, bevatte een wel heel verrassende plotwending die ik met grote ogen van verbazing heb gelezen. Ik ben er nog steeds niet over uit wat ik precies bij dit verhaal voel: opluchting of afschuw?
Het laatste verhaal, 'Een fijne kerst', is voor de verandering geschreven vanuit het oogpunt van een poes. Bonuspunten voor originaliteit wat dit betreft, maar het verdere plot was misschien een tikkeltje vergezocht.

Al met al een verrassend leuke verhalenbundel die mij goed heeft vermaakt op de late avond van Eerste Kerstdag.

Reacties op: Verrassende kerstverhalen

Een alternatieve kerst - Vanessa Gerrits Hein van der Schoot ...