Wandel!

JolandavanE 15 juni 2020
In Wandelen, Een filosofische gids, beschrijft Frédéric Gros diverse aspecten van het wandelen zoals: vrijheid, traagheid, eenzaamheid, stilte en gevoelens van welzijn. Er is aandacht voor allerlei soorten wandelingen, van een ommetje en wandeling in een parkje in de buurt tot dwangmatige wandelingen en pelgrimstochten.
De hoofstukken met filosofische beschouwingen worden afgewisseld met hoofdstukken over historische figuren zoals Nietzsche, Rimbaud, Rousseau, Kant en Gandhi.

“Het is zinloos om te gaan zitten om te schrijven, als je nooit bent opgestaan om te leven.” (Thoreau)

Wandelen is volgens Gros een eenzame aangelegenheid; een beleving van lichaam en geest waar geen ruimte is voor derden. Wandelen, biedt de vrijheid van een time-out: een tijdlang je bezigheden vergeten en zorgen van je afwerpen.
Wandelen is geen sport; want sport is techniek, regels, scores en competitie.
Wandelen is een startknop om in beweging te komen; de ene voet voor de andere zetten. De regelmaat zorgt voor concentratie.

“Mijn gedachten slapen als ik ze op een stoel zet. Mijn geest functioneert niet als mijn benen hem niet in beweging zetten.”(Montaigne)

Wandelen is herhaling. Wandelen is eigenlijk heel saai, eentonig, maar het is geen verveling, want verveling is het ontbreken van vooruitzichten en plannen, waarbij je wacht zonder te weten waarop en waarbij je lichaam onrustig wordt.

Wandelen is buiten zijn. Soms “haal je een frisse neus”, maak je een ommetje. Vaak betekent naar “buiten” gaan, dat je van het ene “binnen” naar het andere “binnen” gaat. Je gaat eruit om elders iets te doen.; het is een overgangsfase tussen hier en daar.
Als wandelen zich over een aantal dagen uitstrekt tijdens lange tochten, is alles omgekeerd. Dan is “buiten” geen overgangsfase, maar juist wat stabiel blijft, omdat het “binnen” steeds verandert (je slaapt steeds op een andere plek).

Geen pageturner, maar een interessante beschouwing over vele facetten van wandelen. En dan nu eens niet over wandelstokken, kaarten en goede schoenen.

Wandel!

Meer recensies van JolandavanE