Menselijk gedrag begrijpen … meerdere perspectieven

JolandavanE 06 mei 2021
Floortje Scheepers, psychiater, schrijft in “Mensen zijn ingewikkeld” over hoe zij denkt over psychiatrie en mentale ontregeling. Het bevat niet DE waarheid, maar het is gevormd door eigen ervaringen, patiëntencontacten, gelezen boeken en artikelen en gesprekken tijdens haar opleiding, onderzoekstijd en als psychiater. Het is haar perspectief op de waarheid. Na elk hoofdstuk is vanuit andere perspectieven geflecteerd, zodat een mix is ontstaan, die de waarheid dichter benadert.

In 7 hoofdstukken schrijft Scheepers over wat we (niet) begrijpen over menselijk gedrag, over verschillen tussen mensen en waarom dat belangrijk is, over onderzoeken in de psychiatrie die geen echte doorbraken bracht, over de invloeden van omgeving en interactie op het menselijk gedrag, over wat mensen zeggen en hoe ingewikkeld de invloed van taal is, over hoe het anders kan en tenslotte over wat we van elkaar kunnen leren.

Onderwerpen als stoornissen, classificaties, normen, placebo-effect, meervoudig perspectief,
ervaringsdeskundigheid, behandelmethoden, medicatie en stigmatisering worden in begrijpelijke taal beschreven en gelardeerd met citaten, figuren, stukjes uit casussen en verhalen.
Vanzelfsprekend ontbreekt een bronvermelding niet.

Volgens Scheepers is het noodzakelijk met elkaar in gesprek te gaan vanuit verschillende perspectieven, zodat samen gezocht kan worden naar oplossingen voor mentale problemen.

Meervoudig perspectief ……. iedereen heeft gelijk!
Stel je voor: “een cijfer ligt op de grond en we kijken ernaar vanuit verschillende perspectieven”. Welke cijfer ligt er?
12:2 ; 5+1 ; 6 ; 2x3 ; 10-1 ; 2x5-1 ; √81 ; 234/26

Meer recensies van JolandavanE