Oprjochte leafde

JolandavanE 13 april 2020
Annejet van der Zijl schreef het Boekenweekgeschenk van 2020 “Leon & Juliette; Een liefdesgeschiedenis”.

Het op feiten gebaseerde verhaal speelt zich deels af in Charleston (South Carolina), een bloeiende havenstad gebouwd op slavernij, en deels in het Zuid-Hollandse kustdorp Monster. Van der Zijl beschrijft het (dubbel)leven van Leon als succesvol zakenman en als gezinsman, heimelijk getrouwd met de door hem vrijgekochte slavin, Juliette.

In de meeste gevallen was een koopdocument niets anders dan een vrijbrief voor gelegaliseerde verkrachting. Juliettes koopakte is uniek, omdat zwarte vrouwen niet bij leven van hun eigenaar vrijgelaten werden én omdat Leon haar vrijmaakte op een moment waarop bekend gemaakt was, dat dit binnenkort illegaal zou zijn. Hij kocht haar niet om haar te bezitten, maar uit liefde én om haar en haar eventuele nakomelingen zélf keuzes te kunnen laten maken.

Het is duidelijk dat veel researchwerk is verricht naar de (deels verborgen) levens van Leon en Juliette, hun nakomelingen (af en toe duizelt het je, zoveel namen en data) en de omgeving waarin zij destijds leefden (de kaartjes voor en achter in het boek hebben toegevoegde waarde). Door de prettige schrijfstijl word je meegezogen in het verhaal en hoewel je de “hoofdpersonen” niet echt leert kennen, leef en voel je toch met ze mee. Van der Zijl noemt het levensverhaal van Leon & Juliette “een lief verhaal in vrede tijden”, maar eigenlijk is het een verhaal van alle tijden, zeker ook van de huidige.

Evenals voorgaande jaren werd het Boekenweekgeschenk ook in het Fries uitgebracht: “Leon en Juliette; In leafdesskiednis”. Ik wist een Friese uitgave te bemachtigen en vond het een mooie gelegenheid (gezien mijn Friese “roots”) het in het Fries te lezen. Met veel plezier heb ik de Friese taal weer opgehaald met deze “wierbarde njoggentjinde-iuwske leafdesskiedis … in ferhaal fan alle tiden, net it minst fan de tsjintwurdige”.

Meer recensies van JolandavanE