Het verboden boek!

JonaA 14 juni 2023
Het verboden boek - Noortje de Kok

•Mijn samenvatting:
Melle gaat na schooltijd nog even naar de feestartikelenwinkel van meneer Kawahari of zoals de meeste kinderen hem noemen: Kale Harrie. Vertel eens Melle wat zit je dwars, zegt Kale Harrie. Melle vraagt zich af, hoe Kale Harrie dat toch altijd merkt. Ik moet een spreekbeurt houden maar dat kan ik helemaal niet.

Dan heb ik een mooi cadeau voor je en hij geeft Melle een mooie grote groene Tijdreisbril. Melle luisterd niet echt want hij vind zo'n bril een onzin verhaal. En als hij 's avonds in bed ligt maakt hij er grapjes over, hoe kan ik nou met zo'n bril in de tijd reizen? Haha, dat geloofd toch niemand?

Melle zet de bril op en na een poosje begint hij te schudden, Melle vliegt boven zijn bed, steeds hoger en hoger en uiteindelijk valt hij met een harde klap op de grond. Hij vraagt zich meteen af, waar ben ik? En welke datum is het? Maar dat kun je niet zien aan een stukje grond gras. Er loopt iemand voorbij en Melle volgt hem. Ze komen aan in een stadje met een markt. Melle loopt iets te langzaam waardoor hij de deur mist.

Omdat Melle zijn bril op heeft is hij onzichtbaar voor iedereen en kan hij niks pakken of openen. Melle kan nog net met een onbekende man mee in restaurant in. De man gaat een krant lezen en zo komt Melle erachter dat hij in Franeker is en het is 5 juli 1756..

Melle loopt weer naar buiten en ziet dat een jongen ruzie heeft met twee jongens in een steegje. Hij besluit de jongen te helpen door een steen te gooien. Maar daarvoor moet hij eerst zichtbaar worden en dus zet Melle de bril even snel af, gooit de steen en verstopt zich. De twee jongens kijken om zich heen en rennen weg. Melle laat zich na een tijdje zien en stelt zich voor aan de jongen. Hij blijkt Eise te heten en hij studeert wiskundelessen op de Academie. Hij is de bekende Eise Elsinga, die veel weet over planeten.

Eise kan Melle zijn hulp heel goed gebruiken om een bijzonder maar ook verboden boek te vinden. Maar er is een nare man die alles doet om dit te voorkomen. Melle gaat er alles aan doen om Eise te helpen maar dan verkleurd de bril..

Zouden Eise en Melle het verboden boek op tijd vinden?

•Mijn mening:
Wat een ontzettend leuk avontuur. Ik heb echt genoten van dit verhaal. Het is zo uniek, zo mooi. De korte hoofdstukken zijn prettig om te lezen. Noortje heeft een hele fijne schrijfstijl en je wilt in dit boek blijven lezen. Ik zou echt iedereen aanraden om dit boek te lezen want het is echt een uniek exemplaar. Ik kijk uit naar een volgend boek van Noortje!

Super bedankt dat ik dit boek als recensie boek heb gekregen!

Meer recensies van JonaA