Mooie politie thriller

Acht jaar na de vondst van het skelet van een klein meisje wordt deze cold case weer opgepakt.
Malin, die als tiener het dode meisje vond, is nu politie agente en maakt deel uit van het team dat de zaak opnieuw onderzoekt.
Ze krijgen de hulp van Peter en van Hanne. Zij is een befaamd profiler, maar vertoont tekenen van beginnende dementie. Daarom gebruikt ze een dagboek dat echter verloren gaat.
Wanneer kort daarop een vrouw op dezelfde plaats wordt vermoord vermoeden de onderzoekers een verband tussen beide zaken.

'Dagboek van mijn verdwijning' is een intelligent opgebouwde psychologische thriller.
Het verhaal wordt verteld vanuit het oogpunt van Malin en van Jake, een tiener uit het dorp. Op het einde komt ook Hanne zelf daarbij.
Door die wisselende perspectieven weer Camilla Grebe mooi de spanning in het verhaal geleidelijk op te bouwen tot een sterk einde en een verrassend slot.

Een belangrijk en mooi element in het verhaal is ook de beginnende dementie van Hanne en hoe ze daarmee probeert om te gaan. Haar dagboek is daarbij een leidraad. "Ik ben niet bang voor de dood,. Ik ben wel bang om me zelf te verliezen" (Hanne p.186)

Het verhaal speelt in het kleine plattelandsdorp Ormberg in Zweden. Door de verhuis van veel bedrijven naar lage loon landen is er nauwelijks werk en wonen er nog maar weinig inwoners. Deze sfeer van verlatenheid wordt door de schrijver sterk in haar verhaal ingebouwd.
De mensen voelen zich ook in de streek gelaten door de overheid; hebben weinig of geen steun gekregen.
Dit in schril contrast met het asielcentrum in het dorp, waarvan de bewoners wel volop kunnen genieten van vergoedingen en tegemoetkomingen van de overheid.
Het schept een sterk aanwezige rancune en een latent racisme onder de oorspronkelijke bewoners van Ormberg.

In een nawoord benadrukt Camilla Grebe deze maatschappelijk kritische ondertoon:
"Mijn Ormberg bestaat niet echt, maar toch is het er wel - overal om ons heen. Misschien woon je in Ormberg zonder dat je het weet....Ormberg is meer een toestand dan een geografische plaats.."

'Dagboek van mijn verdwijning' is een waardige winnaar van de Glass Key Award 2018 (beste Scandinavische thriller)/

Meer recensies van Joseph Van den Houte