Mooie politieke thriller

'Slachtoffer 2117' van Jussi Adler-Olsen is al het achtste deel rond de Afdeling Q van de Deense politie, waarvan Carl Morck de leiding heeft.

Op het strand van Cyprus spoelen de levenloze lichamen aan van een aantal vluchtelingen. Eén ervan blijkt echter vermoord. Ze is het 2117ste dodelijk slachtoffer dat Europa trachtte te bereiken.
Een Spaanse freelance journalist Joan Aiguader zit hierin de scoop om zijn carrière een boost te geven.
Een wat wereldvreemde Deense jongen Alexander wil het egoïsme van de samenleving op dit punt aan de kaak stellen en plant en aan een computerspel gelinkte vergeldingsactie.
Onder de overlevenden bevindt zich een zekere Ghaalib, die in werkelijkheid een diabolische terreuraanslag ergens in Europa wil plegen.
Hij blijkt ook een duister verleden te hebben met Morck's assistent Assad en beraamt een persoonlijke wraak op hem.

Deze verschillende verhaallijnen worden door Jussi Adler-Olsen mooi in mekaar verweven.
Maar uiteindelijk is de echte hoofdpersoon van het boek Assad. Het verhaal ontvouwt zich eigenlijk vanuit zijn verleden in Irak en Syrië, waar hij in Deense opdracht actief was bij de VN-troepen. Het is een verhaal van haast onmogelijke opdrachten en van onmenselijkheid. Deze hoofdstukken behoren tot de sterkste in het boek.
Langzaam komen we via zijn verhaal ook te weten waarom Ghaalib zijn terreurplan heeft ontwikkeld.

Het verhaal in "Slachtoffer 20117" wordt afwisselend door de ogen en de ervaring van de afzonderlijke hoofdpersonen verteld.
Dit geeft duidelijk een goede dynamiek aan het verhaal: we kijken naar het gebeuren vanuit wisselende gezichtspunten
Dit werkt ook door in de uitwerking van de karakters en hoe zij tegen de realiteit aankijken.

Zoals alle boeken van Jussi Adler-Olsen heeft ook dit boek een sterke maatschappelijke gelaagdheid.
Er is uiteraard vluchtelingencrisis (vooral in het begin), maar vooral het terrorisme, dat zijn voedingsbodem vindt in gebeurtenissen in Irak en Syrië.

Het boek heeft een mooie spanningsopbouw, waarbij het verhaal soms een onverwachte wending neemt. In het midden zwakt dit wel wat af. Maar de finale ontknoping van Ghaalib's plan is dan weer uitermate sterk.
Jammer dat daarna nog de afloop van de dreiging door Alexander moet volgen. Dat zwakt het boek voor mij toch wat af.
Het verhaal rond Alexander is op zichzelf wel goed maar voelt toch wat als een meer losstaand element in het verhaal.

Vandaar mijn vier sterren en geen vijf

Meer recensies van Joseph Van den Houte