Wonka

Judith (juf-judith) 04 januari 2024
Willie Wonka kreeg van zijn moeder voor zijn verjaardag altijd een zelfgemaakte chocoladereep. Zijn moeder kocht hiervoor iedere week één chocoladeboon. Na haar overlijden heeft Willie de laatste chocoladereep bewaard, terwijl hij als jonge jongen aan het werk is gegaan op een schip. Na jaren hard werken en reizen komt Willie eindelijk aan in de stad van zijn dromen, waar de 'Galerie Gourmand' zich bevind. Van deze plek droomde Willie vroeger met zijn moeder.

Het geld dat hij verdiend heeft is hij echter al heel snel kwijt in de stad, waardoor hij overnacht in het park. Hij wordt daar gevonden door één van de eigenaren van de wasserij Mangel en Zeperd. Er wordt hem een schitterende kamer in de wasserij aangeboden, wanneer hij een contract ondertekend. Dit contract blijkt echter de volgende ochtend een wurgcontract te zijn, want de huur van de kamer is goedkoop, maar de bijkomende kosten zorgen ervoor dat Willie aan het werk moet in de wasserij. Willie is echter een slimme man en hij heeft magische gaven. Hij bedenkt dan ook een oplossing, waardoor hij toch kan doen wat hij het allerliefste wil doen: 'Chocolade verkopen' in de stad en uiteindelijk zelf een snoepwinkel openen in 'de Galerie Gourmand'. Voor zijn chocolade gebruikt Wonka de meest vreemde ingrediënten. Al snel zijn enorm veel mensen enorm gecharmeerd van Wonka's chocolade.

Hier zijn echter de drie chocolatiers Steekneus, Wardeloos en Piepelman niet blij mee. Zij hebben een heel chocolade imperium opgebouwd en willen geen concurrentie. Ze hebben de hele stad in hun macht, met behulp van chocoladesteekpenningen. Zelfs de hoofdcommissaris van de politie doet, voor chocolade, alles wat zij willen.

Ik heb genoten van dit boek. In het begin moest ik even wennen aan de iets andere jeugd van Wonka, dan ik kende uit de film (waarin zijn vader tandarts is en hij nooit mocht snoepen). Ook had ik door de film andere ideeën over de oempa-loempa's en hoe Wonka deze heeft ontmoet. Ik zat echter al snel helemaal in het verhaal. Pounder heeft zijn best gedaan om Roald Dahl eer aan te doen door humor en fantasie belangrijke plekken te geven in dit boek. Ik gruwelde bij het wormwater wat werd gedronken, genoot van de magische koffer waaruit Wonka een chocolademakerij liet ontstaan en de bijzondere bonbons. Ook de vriendschap die Wonka al snel sloot met Noedel en de andere 'gevangenen' van de wasserij vond ik erg mooi. Een schitterend boek en ik kan niet wachten om ook de verfilming te bekijken.

Meer recensies van Judith (juf-judith)