Pittig, maar heel interessant

Judith 03 juli 2020 Boekverkoper
Ik heb zelf een heel beknopte kennis van de Griekse mythen en ik wilde met dit boek graag die kennis uitbreiden. Dat is zeker gelukt, al duizelde het me vaak van alle namen en verhaallijnen. Dit is geen boek dat je in één ruk uit leest; gewoon af en toe een stuk lezen en dan weer even wegleggen en dan leer je heel veel over de Titanen, de goden van Olympus en alle goden, halfgoden en sterfelijken die hieruit voortkwamen. Het is ook leuk om te ontdekken hoeveel woorden en uitdrukkingen hun voorsprong vinden in deze mythen.
Nou ben ik best een warhoofd, maar als Fry weer een godennaam opvoert en erbij zegt 'Je weet vast nog wel dat...' of 'Je herinnert je ongetwijfeld hoe...', dan voelt dat toch alsof ik ze niet helemaal op een rijtje heb. Ik had dan ook heel blij geweest met een index, waarmee je kan terugzoeken hoe het ook alweer zat met Prometheus, of met de doos van Pandorra. Nu is het bijna niet te doen om iets terug te zoeken als je het even niet meer weet, ook omdat de verhalen niet los verteld zijn, maar door elkaar heen lopen. Maargoed, dat is natuurlijk ook inherent aan de mythologie.
Alles bij elkaar ben ik toch blij dat ik Mythos gelezen heb en ik verwacht het over een tijd weer te herlezen, waardoor de namen en verhalen nog meer op hun plek zullen vallen.

Meer recensies van Judith