Lezersrecensie
Een toegankelijk kinderboek over de koloniale geschiedenis tussen Nederland en Indonesië.
"Dit boek gaat over Indonesië, over wat voor land het is en hoe het er was voordat Nederlanders er terechtkwamen, over wat er gebeurde toen Nederland er de baas was en wat dat betekende voor de bevolking. Het gaat over hoe Indonesië weer een zelfstandig land werd. En over hoe na vierhonderd jaar de mensen, volwassenen én kinderen, bij wie deze geschiedenis hoort, daar nu tegenaan kijken."
Sommige boeken zijn niet alleen leerzaam, maar ook broodnodig. Het begon met peper is zo’n boek. In een tijd waarin het koloniale verleden van Nederland steeds vaker onderwerp van gesprek is, biedt dit boek een toegankelijke en eerlijke ingang voor kinderen vanaf ongeveer 11 jaar.
In zeven thematische hoofdstukken nemen de makers je mee door de gedeelde geschiedenis van Nederland en Indonesië. Elk hoofdstuk begint in het heden, met iets herkenbaars uit ons dagelijks leven, zoals speculaasjes of woorden als banjeren en zoomt dan uit naar het verleden. Zo ontstaat een natuurlijke verbinding tussen toen en nu.
Wat het boek bijzonder maakt, is de manier waarop het kinderen actief betrekt. Elk hoofdstuk start met een vraag van een kind, zoals: Waarom zijn speculaasjes typisch Nederlands? Die vragen worden groot en kleurrijk weergegeven, waardoor ze meteen de aandacht trekken. De antwoorden zijn helder en informatief. Ze nodigen uit tot nieuwsgierigheid en gesprek.
De illustraties van Dido Drachman zijn een feest op zich. Ze zijn kleurrijk, gedetailleerd en sluiten perfect aan bij de sfeer van de tekst. Soms vullen ze een hele pagina, soms ondersteunen ze subtiel de inhoud. Op elke bladzijde is een tijdstrook te vinden, zodat je als lezer altijd weet in welke periode je je bevindt.
Naast feitelijke informatie bevat het boek ook persoonlijke verhalen van mensen uit Indonesië. Die maken de geschiedenis tastbaar en menselijk. En het boek schuwt de moeilijke kanten niet: koloniale onderdrukking, oorlog en ongelijkheid worden eerlijk besproken, maar op een manier die past bij de belevingswereld van kinderen.
De rubriek ‘Om over na te denken’ is een waardevolle toevoeging. Die nodigt uit tot reflectie en gesprek in de klas, maar ook thuis. Want dit boek is niet alleen een geschiedenisles, het is ook een uitnodiging tot empathie en begrip.
Achterin vind je een overzichtelijke tijdlijn van 750 tot 2022, waarmee het boek ook als naslagwerk goed te gebruiken is.
Kortom: Het begon met peper is een rijk en zorgvuldig gemaakt boek dat geschiedenis tot leven brengt. Het is leerzaam, visueel aantrekkelijk en zet aan tot denken. Een aanrader voor kinderen, ouders en leerkrachten en een waardevolle stap richting meer begrip voor ons gedeelde verleden.
Sommige boeken zijn niet alleen leerzaam, maar ook broodnodig. Het begon met peper is zo’n boek. In een tijd waarin het koloniale verleden van Nederland steeds vaker onderwerp van gesprek is, biedt dit boek een toegankelijke en eerlijke ingang voor kinderen vanaf ongeveer 11 jaar.
In zeven thematische hoofdstukken nemen de makers je mee door de gedeelde geschiedenis van Nederland en Indonesië. Elk hoofdstuk begint in het heden, met iets herkenbaars uit ons dagelijks leven, zoals speculaasjes of woorden als banjeren en zoomt dan uit naar het verleden. Zo ontstaat een natuurlijke verbinding tussen toen en nu.
Wat het boek bijzonder maakt, is de manier waarop het kinderen actief betrekt. Elk hoofdstuk start met een vraag van een kind, zoals: Waarom zijn speculaasjes typisch Nederlands? Die vragen worden groot en kleurrijk weergegeven, waardoor ze meteen de aandacht trekken. De antwoorden zijn helder en informatief. Ze nodigen uit tot nieuwsgierigheid en gesprek.
De illustraties van Dido Drachman zijn een feest op zich. Ze zijn kleurrijk, gedetailleerd en sluiten perfect aan bij de sfeer van de tekst. Soms vullen ze een hele pagina, soms ondersteunen ze subtiel de inhoud. Op elke bladzijde is een tijdstrook te vinden, zodat je als lezer altijd weet in welke periode je je bevindt.
Naast feitelijke informatie bevat het boek ook persoonlijke verhalen van mensen uit Indonesië. Die maken de geschiedenis tastbaar en menselijk. En het boek schuwt de moeilijke kanten niet: koloniale onderdrukking, oorlog en ongelijkheid worden eerlijk besproken, maar op een manier die past bij de belevingswereld van kinderen.
De rubriek ‘Om over na te denken’ is een waardevolle toevoeging. Die nodigt uit tot reflectie en gesprek in de klas, maar ook thuis. Want dit boek is niet alleen een geschiedenisles, het is ook een uitnodiging tot empathie en begrip.
Achterin vind je een overzichtelijke tijdlijn van 750 tot 2022, waarmee het boek ook als naslagwerk goed te gebruiken is.
Kortom: Het begon met peper is een rijk en zorgvuldig gemaakt boek dat geschiedenis tot leven brengt. Het is leerzaam, visueel aantrekkelijk en zet aan tot denken. Een aanrader voor kinderen, ouders en leerkrachten en een waardevolle stap richting meer begrip voor ons gedeelde verleden.
2
Reageer op deze recensie