Lezersrecensie
Een bonte verzameling korte verhalen die op heel verschillende manieren raken aan klimaatverandering, toekomstdenken en hoop.
Wat als we jongeren niet alleen uitleg geven over het klimaat, maar ze ook raken met verhalen die blijven hangen?
In Hoopvolle verhalen over het einde van de wereld brengen vijftien auteurs een bonte verzameling korte verhalen die op heel verschillende manieren raken aan klimaatverandering, toekomstdenken en hoop. De verhalen zijn afwisselend grappig, ontroerend, realistisch of soms juist absurd. Denk aan een meisje dat besluit haar oma te voet te bezoeken omdat zij zichzelf als enige niet kan “wegflashen”, of een jongen die zijn hart verliest aan een robot.
Voor leerlingen in de bovenbouw of onderbouw is deze bundel een laagdrempelige en creatieve manier om in gesprek te gaan over thema’s als duurzaamheid, technologische vooruitgang, keuzes maken en actievoeren. Door de grote variatie in toon en perspectief is er altijd wel een verhaal dat een leerling aanspreekt of raakt.
De verhalen zijn kort maar krachtig en zetten aan tot denken én praten. Ze bieden leerlingen geen lesje, maar een ervaring. Niet door te zeggen wat moet, maar door te laten voelen wat ertoe doet.
Een aanrader voor elke leerkracht die op zoek is naar verhalen die niet alleen informeren, maar ook verwonderen en zo het gesprek over de toekomst op gang brengen.
https://soullie.nl/blog/kinderboekenrecensie-hoopvolle-verhalen-over-het-einde-van-de-wereld
In Hoopvolle verhalen over het einde van de wereld brengen vijftien auteurs een bonte verzameling korte verhalen die op heel verschillende manieren raken aan klimaatverandering, toekomstdenken en hoop. De verhalen zijn afwisselend grappig, ontroerend, realistisch of soms juist absurd. Denk aan een meisje dat besluit haar oma te voet te bezoeken omdat zij zichzelf als enige niet kan “wegflashen”, of een jongen die zijn hart verliest aan een robot.
Voor leerlingen in de bovenbouw of onderbouw is deze bundel een laagdrempelige en creatieve manier om in gesprek te gaan over thema’s als duurzaamheid, technologische vooruitgang, keuzes maken en actievoeren. Door de grote variatie in toon en perspectief is er altijd wel een verhaal dat een leerling aanspreekt of raakt.
De verhalen zijn kort maar krachtig en zetten aan tot denken én praten. Ze bieden leerlingen geen lesje, maar een ervaring. Niet door te zeggen wat moet, maar door te laten voelen wat ertoe doet.
Een aanrader voor elke leerkracht die op zoek is naar verhalen die niet alleen informeren, maar ook verwonderen en zo het gesprek over de toekomst op gang brengen.
https://soullie.nl/blog/kinderboekenrecensie-hoopvolle-verhalen-over-het-einde-van-de-wereld
1
Reageer op deze recensie