Vluchtroute

karinleestkobo 28 april 2024
horror ex (stalking, huiselijk geweld), nieuw leven opbouwen, sterke heldin, hunky hollywood acteur, found family.

Vluchtroute, een slow burn, groots verhaal op alle fronten. Leest als een diesel, maar eenmaal op temperatuur draait het als een trein. Weet Jackie te ontsnappen uit de hel die Stijn heet? MHbooks

Vluchtroute is het debuut van Eve W. Borghs en meteen een dikke pil. In 32 hoofdstukken word je meegenomen in het leven van Jackie die op de vlucht slaat voor haar psychopaat van een ex. Deze vlucht brengt haar naar Amerika en in contact met haar vader die ze nooit gekend heeft. Ze moet haar leven hier achter zich laten, maar weet gelukkig al snel wat moois op te bouwen in Hollywood. Zo lukt het Jackie om langzaam los te komen van haar verleden, maar … wil Jackie’s verleden haar wel loslaten.
‘Vluchtroute’ wordt vanuit wisselend een perspectief geschreven. De verteller is alwetend en je leest de gedachten van ieder personage. Hierdoor raakte ik in het begin in de war. Ieder hoofdstuk heeft namelijk de naam van 1 van de hoofdpersonen, waardoor ik dacht vanuit dat perspectief te lezen, maar dit was dus niet zo. Hier moest ik aan wennen, maar toen dit eenmaal gebeurd was las de vlotte en beschrijvende schrijfstijl lekker door. Het doet me een beetje aan de boeken van Danielle Steel denken… het lezen alsof je naar een film kijkt. De emoties, reacties en uitbarstingen van de hoofdpersonen zijn groots, onverwachts, maar ook vluchtig. Vriendschappen worden snel gesloten en de Hollywoodhunk die per direct voor het ‘gewone’ meisje valt past ook helemaal in dit plaatje.
Door de flashbacks* naar het verleden over Jackie en haar stalker blijft er een spanning in het verhaal hangen. Je krijgt een goed beeld van de hel die zij heeft moeten doorstaan en de noodzaak van haar vlucht. Je hoopt als lezer dat Jackie voor altijd van hem verlost is, maar weet tegelijkertijd dat een nieuwe confrontatie niet uit kan blijven.
Vluchtroute is het debuut van Eve W. Borghs dat nieuwsgierig maakt naar meer.

3.5 sterren

*triggerwarning: stalking, huiselijk en seksueel geweld. Niet in tot in detail maar wel beschreven.

Meer recensies van karinleestkobo