Een super interessant, leerzaam en toegankelijk boek

KimCoenen85 19 april 2024
Het boek heeft zonder twijfel een opvallende, unieke en uitnodigende cover. Die vraagt om beter te kijken naar wat er allemaal precies op de cover te zien is. Het is daarmee een leuke twist naar de inhoud van het boek, beter leren kijken. Aangezien ik door mijn autisme sowieso al anders de wereld bekijk dan de neurotypische mens, ben ik erg benieuwd wat de kennis en inzichten van Stefan van der Stigchel me gaan brengen. Ik heb goede verwachtingen.

Via welk filter kijk jij naar de wereld? Wist je dat je je waarneming kan sturen, zodat je specifieke details of juist grotere patronen anders gaat waarnemen? Stefan van der Stigchel is hoogleraar en aandacht expert en combineert de nieuwste wetenschappelijke inzichten met tips uit de praktijk. Hoe verwerken luchtverkeersleiders, artsen en rechercheurs visuele informatie? Wat kunnen wij hiervan leren?
Met dit boek ontdek je:
- De kracht van je waarneming
- Aandachtig kijken in 2 fases
- Leren kijken met de kijktechniek van Sherlock Holmes
- Hoe kan je fake nieuws en echt nieuws van elkaar onderscheiden
- Hoe meer van de wereld je kan zien.

Wat een super interessant, leerzaam en helder boek is dit. Stefan van der Stigchel heeft een hele vlotte, toegankelijke en enthousiaste schrijfstijl. Hiermee houd hij je als lezer echt aan zijn interessante kennis en inzichten gekluisterd. Het is ook erg leuk dat het een interactief boek is. Hij zet je als lezer ook echt aan het denken en kijken naar wat je ziet en waarneemt en hoe je de informatie interpreteert.

Het boek is opgedeeld in drie delen. In het eerste deel laat Stefan van der Stigchel je zien dat observeren te leren is en wat hij precies verstaat onder aandachtig kijken en hoe dat je dingen waar neemt en interpreteert. In dit deel deelt Stefan van der Stigchel veel kennis die nieuw voor je is en mijn interceptie over het waarnemen en het kijken naar de wereld in een ander daglicht zet.

In het tweede deel wisselt hij naar een filosofische blik op de waarneming, waarbij hij je ook mee terug in de tijd neemt en meer vertelt over de wetenschap en de inzichten door de loop van de jaren op kijken, waarnemen en observeren. Ook de kijk op psychedelica en hallucinaties is erg interessant.

Het derde en het laatste deel, is het deel dat mij het meest enthousiast maakt over dit leerzame en goede boek. In het derde deel behandelt Stefan van der Stigchel namelijk de stappen om beter te leren kijken: Zoom in en uit, stel de juiste vragen, kijk samen, de twee fases van aandachtig kijken en het nut van visuele skills in een samenleving vol bubbels en filters. Met name dit laatste deel heeft me echt met andere ogen naar de wereld laten kijken en heeft met name ook mijn analytische kant nog meer aangescherpt.

Beter leren kijken is een super interessant, leerzaam en toegankelijk boek dat je letterlijk met andere ogen naar de wereld laat kijken. Stefan van der Stigchel heeft een vlotte, enthousiaste en toegankelijke schrijfstijl. Hij leert je meer over het kijken en observeren in het algemeen, de filosofische blik op waarneming en hoe dat je beter naar de wereld kan leren kijken. Kijken doe je namelijk met je hersenen. Echt een aanrader!

Meer recensies van KimCoenen85