Ontroerend boek waarvan de personages in je hart gaan zitten

kiroos81 19 februari 2024
In 1942 valt Singapore in handen van de Japanners waardoor de Engelse Norah Chambers noodgedwongen haar dochtertje de stad uit moet smokkelen. Zelf gaat ze aan boord van de Vyner Brooke waar ze een Australische verpleegkundige, Nesta James, ontmoet. Wanneer het schip gebombardeerd wordt, komen de vrouwen terecht in het interneringskamp Palambang in Indonesië. Daar hebben de vrouwen alleen elkaar en moeten ze zien te overleven.

In het boek staan de personages Norah en Nesta het meest centraal met daaromheen de verhalen van een aantal andere vrouwen in het kamp. Ruim drie jaar worden de vrouwen gevangen gehouden.
Het boek is op waarheid gebaseerd, geschreven door de Australische bestsellerauteur Heather Morris. Heather heeft al meerdere romans geschreven waarin levensverhalen centraal staan.

De vrouwen van het kamp is een prachtig aangrijpend boek dat mij vanaf het begin ook een beklemmend gevoel gaf. Het dagelijkse leven van de vrouwen wordt nauwgezet beschreven. Gedurende het hele boek speelde in mijn achterhoofd de afloop mee, hoe zou het de vrouwen vergaan?
Het boek beschrijft hoop, kracht maar ook verdriet en angst in de levens van de vrouwen en kinderen. Ondanks alle ontberingen waaraan ze blootgesteld worden, vinden ze keer op keer manieren om door te gaan.

Het boek liet een kant van de Tweede Wereldoorlog zien die voor mij altijd onderbelicht is gebleven.
Het verhaal is op een prettige manier geschreven; beeldend en inlevend.  De epiloog bezorgde mij het einde waar ik naar op zoek was. Het nawoord geeft extra achtergrond over het ontstaan van het verhaal waarbij de foto's de vrouwen en hun levensverhaal een gezicht geven.

De cover van het boek is prachtig en goed doordacht. In mijn ogen raakt de afbeelding alles wat er in het boek beschreven wordt met 2 vrouwen en hun vriendschap in het kamp, de ondergaande of opkomende zon, synoniem voor dood en/of hernieuwd leven.

Ik was nog niet bekend met de romans van Heather Morris. Haar pakkende manier van schrijven zorgt ervoor dat ik andere boeken van haar ook wil gaan lezen.

De vrouwen van het kamp is meer dan de moeite waard om te lezen vanwege een stukje geschiedenis, het raakt je en de personages gaan in je hart zitten.

Harper Collins bedankt voor de mogelijkheid om dit ontroerende boek te mogen lezen.

Meer recensies van kiroos81