Prachtig, spannend boek

kiroos81 27 maart 2024
Voor de buddyread van IlonaLevensbijls mocht ik het Dossier van Anna Niewierra lezen.

Josta Bresse, een 46-jarige kunstenares, woont in de heuvels van Zuid-Limburg. Ze leidt een teruggetrokken bestaan totdat er een aanslag op haar leven wordt gepleegd.
Ten tijde van het DDR-regime was Josta kunstvervalser en zat ze gevangen in Hohenschönhausen. Ze vlucht naar Berlijn om uit te zoeken wie er achter haar aan zit...het dossier is waar alles om draait en Josta weet hier meer van...

Het boek heeft mij vanaf de eerste pagina in zijn greep. Ik vind het fascinerend hoe de schrijfster een fictief verhaal heeft geschreven wat zo een op waarheid gebaseerd boek zou kunnen zijn.
Je leest vanuit het perspectief van Josta en krijgt een gedetailleerd inkijkje in haar leven, het personage straalt kracht uit ondanks al haar traumatische ervaringen. Een tweede perspectief wordt geïntroduceerd waarbij je langzaam maar zeker de link gaat leggen met Josta.
Het verhaal is aangrijpend en neemt je mee naar de tijd van de DDR waar het leven achter de Muur niet bepaald over rozen ging. Je voelt de beklemming door het boek heen. Een stukje geschiedenis waarvan ik mij nooit gerealiseerd heb dat het zo heftig was voor de mensen daar.
Het boek leest prettig met genoeg aanknopingspunten om de puzzel te leggen wat er is gebeurd in Josta's leven. Bij de andere beschreven personages in het boek rees bij mij de vraag zijn ze goed of slecht, beetje bij beetje kom je daar achter. Dit maakt dat het boek boeiend blijft.

Het dossier is het tweede boek wat ik van Anya lees. De camino vond ik een spannend boek, maar het dossier vond ik nog beter! Daarom 5 sterren.

Meer recensies van kiroos81