Veelbelovend debuut

Kitty Bruggeman 08 januari 2020 Hebban Team
Stille schreeuw is een knap opgebouwd debuutthriller van bijna 400 pagina’s met de stoere detective Kim Stone in de hoofdrol. Ondertussen bestaat de serie al uit twaalf delen. Stille schreeuw is het eerste deel van de serie dat vertaald is in het Nederlands.

Kim Stone is detective in Black Country, een streek in het westen van Engeland. De streek waar zij haar ongelukkige jeugd heeft doorgebracht. Als de voormalige directrice van het weeshuis vermoord wordt, komen haar spoken uit het verleden weer terug. Kim zet alles op alles om de reeks moorden die plaatsvindt op te lossen en graaft daarbij te veel in het verleden. De moordenaar houdt haar nauwlettend in de gaten......

Het verhaal speelt zich na een nieuwsgierigmakende proloog waarin iemand begraven wordt af in het heden, met af en toe een korte tijdsprong vanuit de moordenaar naar het verleden. Hierdoor wordt het stukje bij beetje duidelijk waarom de moorden gepleegd zijn. Tot het einde van het boek blijft het spannend wie de moordenaar is.

Kim Stone is een stoere detective met veel lef en humor. Regelmatig drijft ze haar omgeving door haar cynische en botte gedrag tot wanhoop. Gelukkig heeft zij een team dat voor haar door het vuur gaat en met haar grillen om weet te gaan. Regelmatig halen ze voor haar de ijzers uit het vuur. De karakters van haar teamleden zijn net voldoende genoeg beschreven om hun rol duidelijk te maken. Dit maakt wel nieuwsgierig naar de volgende delen van de serie. Gaandeweg het verhaal wordt duidelijk waarom Kim zo is geworden en leer je ook haar zachte en menselijke kant kennen.

Het verhaal is goed opgebouwd en met een vlotte pen geschreven. De dialogen zijn geloofwaardig en levendig. Hierdoor kan je je zonder moeite in Kim en het verhaal verplaatsen. In Black Country spreken ze plat Engels en dit komt soms in de dialogen naar voren zonder echt hinderlijk te zijn. Regelmatig bracht Kim me aan het lachen. ‘En we weten allemaal dat het moordwapen een paar handen was, dus het is niet erg waarschijnlijk dat we die in de bosjes vinden.’ De korte hoofdstukken zorgen dat het boek makkelijk leesbaar is. Nergens wordt het echt ingewikkeld en toch wordt de spanning goed opgebouwd door plotwendingen en cliffhangers.

Stille schreeuw is een thriller zoals het hoort en en blijft tot de laatste bladzijde boeien. Een veelbelovend eerste deel van de serie met Kim Stone in de hoofdrol.

Meer recensies van Kitty Bruggeman