Lay all your love on me

Krista Feije 11 september 2023
In juli 2023 kwam de roman ‘De regels van het spel’ van romantic suspence-auteur Marijke Verhoeven uit. Het boek is een verstrengeling van drie korte verhalen, die het jaar ervoor in de gelijknamige e-serie verschenen. Het verhaal speelt zich af rond een ABBA-tribute concert in Denemarken en belicht de laatste zeven dagen van voorbereidingen daarop.

In een rustig tempo maken we middels zes vertelperspectieven kennis met de hoofdrolspeelsters Tess, Lotta en Mia, van wie de silhouetten de kleurrijke cover van het boek sieren.
Schrijfster Marijke Verhoeven, die zelf in de evenementenorganisatie heeft gewerkt, schotelt de lezer omtrent de vanuit Nederland geëmigreerde Tess een smakelijk ‘enemies to lovers’-traject voor. Maar zal de auteur ook liefdes in petto hebben voor de Deense kunstenares Lotta, die rouwt om haar overleden liefde, en de Nederlandse zangeres Mia, die op de vlucht is voor een heimelijk gevaar?

De zinsopbouw in ‘De regels van het spel’ is ongecompliceerd en de schrijfstijl van de auteur is luchtig. Scènes worden door de verschillende standpunten regelmatig herhaald en uitgediept.
ABBA is voor de schrijfster duidelijk een grote inspiratiebron geweest tijdens het schrijven. Zo vind je veel ABBA-weetjes in het verhaal, zijn er talloze songteksten verwerkt in de dialogen en komt een aspect uit het leven van leadzangeres Agnetha overeen met één van de hoofdrolspeelsters.

Graag bedank ik Uitgeverij De Crime Compagnie voor het toezenden van het recensie-exemplaar, vol chaos, lust, drama, verdriet, liefde en de laatste veertig bladzijden een tikje spanning.

Meer recensies van Krista Feije