Waar het verhaal opnieuw begint

Krista Feije 22 april 2020
Laat mij de lofzang aanheffen en dit prentenboek bejubelen!

Uitgeverij Christofoor heeft met 'Het begint met een zaadje' een nostalgisch en kwalitatief hoogstaand boek toegevoegd aan haar assortiment. Het, in Engeland met de Margaret Mallet Award onderscheiden, prentenboek toont ons de bemoedigende en eindeloze kringloop van het leven. En is in deze crisistijd een heus ‘Book of Comfort’ voor peuters, kleuters en iedereen ouder dan 6 jaar.

Beeldend kunstenaar Jennie Webber zette met een etstechniek de levensloop van een esdoorn in een kader op textuurpapier. Startend met een dwarrelend zaadje met vleugels en eindigend met een levendige biotoop rond een volwassen boom. De illustraties komen nostalgisch over en doen je denken aan die prachtige schoolplaten van vroeger. Auteur Laura Knowles schreef er geruststellende rijmregels bij om het verhaal te verrijken. De tekst is in het Nederlands vertaald door Jeanette Kramp.

Het boek heeft een fijn groot formaat en op de kaft is de titel met goudfolie gedrukt. De voorkant loopt door op de achterkant, met daar een tekst waarin je wordt aangemoedigd om mee te reizen door de seizoenen en de tijd.

Als de esdoorn aan het eind van het prentenboek té groot wordt voor het kader op de bladzijde, verrassen de makers je met een adembenemende toegift. En ben je zomaar getuige van de speling van de wind en de plek waar het verhaal opnieuw begint.

Meer recensies van Krista Feije