Goed zoals je bent

Krista Feije 10 december 2019
Opgedragen aan het bos creëerde auteur, illustrator en milieuactivist Yuval Zommer het gevoelige prentenboek Het boompje in het bos. In de krachtige ik-vorm boeit en emotioneert Zommer de lezer vanaf de eerste bladzijde. In korte en eenvoudige zinnen, vertaling Bette Westera, lees je en in de adembenemende prenten zie je de gedachtengang van het boompje.

Het dennenboompje is klein en groeit niet recht omhoog. Als de dagen korter en kouder worden in het woud wordt pijnlijk duidelijk wat hier de gevolgen van zijn. Anders dan alle rechte, lange bomen om hem heen wordt hij níet uitgekozen als kerstboom en naar een warm huis gedragen. In een magisch winterdecor blijft het boompje alleen achter met een vernietigende conclusie: 'Ik ben een boom van niks!' Als het boompje in zijn donkerste uur onverwacht bezoek krijgt en in het licht wordt gezet, verandert er iets fundamenteels in zijn ziel.

Nog één punt is het vermelden waard: De 'afgeronde' illustraties van Yuval Zommer hebben de eigenschap om steeds twee bladzijdes te omhullen in geborgenheid. Van de ene bubbel van veiligheid in de volgende van geruststelling. Voel maar eens hoe jij dit fenomeen als lezer ervaart.

Een bijzonder mooi boek om tijdens de donkere dagen voor Kerst voor te lezen.
Keer op keer op keer!

Meer recensies van Krista Feije