Schaapje, schaapje heb je witte wol?

Krista Feije 24 juni 2020
Het gros van de Nederlandse wol verdwijnt! Marja de Haan van wolwinkel Trollenwol en ontwerpster Hilly van der Sluis deden, naar aanleiding van deze constatering, onderzoek in ons land en schreven het boek Holland breien. Een boek boordevol prachtige foto’s van betoverend mooie schapen, waarin het gebruiken en waarderen van Hollandse wol centraal staat.

De meeste schapen in Nederland worden gehouden voor de melkproductie. Schapen spelen ook een belangrijke rol in het natuurbeheer. De Hollandse schapen worden uiteraard geschoren. Maar waarom gebruiken we de wol van onze Hollandse schapenrassen eigenlijk niet? Marja en Hilly nemen je mee op de zoektocht naar Hollandse bolletjes wol en komen onder andere in Cornwall terecht. Vanwege de CO2-footprint van de wol staat een spinnerij in eigen land hoog op het verlanglijstje van de wolliefhebbers.

De patronen in het boek zijn aantrekkelijk en goed beschreven. We kunnen met de breinaalden aan de slag voor een theemuts, sokken, tulpenvest of kruikenzak. Alle patronen worden geflankeerd door gedetailleerde en nostalgische foto’s. Mocht je de patronen echt met Schaapjeswol (volledig traceerbare Hollandse wol) willen breien, wordt het breiwerk wel kostbaar, hebben we ervaren. En breien met een hardcover boek op schoot blijkt best lastig.

Met dit breiboek, inclusief twee zachte leeslinten, in handen voel je de hunkering van wol-minnend Nederland naar meer Hollandse wol in de wolwinkels. Want als er zoveel schapen in onze polders en natuurgebieden lopen…..

Schaapje, schaapje heb je witte wol?

Deze recensie kon niet geschreven worden zonder mijn moeders deskundigheid in de boeiende wereld van het breien.

Meer recensies van Krista Feije