Leef in het moment

Krista Feije 22 juni 2020
‘Tantra leert ons dat door alles in het leven te omarmen en er totaal in te duiken, ieder moment kan worden omgevormd tot een extatische ervaring.’ Barbara Carrellas, auteur, performancekunstenaar en gecertificeerd seksuoloog, spiegelt in Urban Tantra de lezer haar persoonlijke visie van het pad naar bevrijding voor. Dit lijvige werk bevat vijf delen met theorie over de erotische kunst van bewustzijn, het praktisch opwekken van erotische energie, het levensverhaal van Carrellas en het bewust geven en ontvangen in relatie tot de ander.

Tantra is ontstaan in de 6e eeuw in India en werd eeuwen beschouwd als een persoonlijke en spirituele zoektocht. Vandaag de dag wordt Tantra vooral gezien in de context van seks, meent de schrijfster. In dit boek wil zij deze oude en heilige seksualiteit naar nu halen zodat mensen in de 21e eeuw de Heilige Graal in Tantra kunnen ontdekken.

Dus wat is Tantra dan wel en wat is het zeker niet? Nog voor de lezer aan de grote hoeveelheid oefeningen kan beginnen is er veel tekst, vol met het woord IK. Carrellas vertelt graag over haar persoonlijke, soms epische, ervaringen op seksgebied. Als je hier geen behoefte aan hebt, heeft zij een goed advies: ‘Je hoeft niet alles door te lezen voordat je wat plezier kunt gaan hebben! Spring willekeurig ergens in en probeer iedere oefening uit die je aanspreekt.’

‘Ik oordeel niet. Ik vergelijk niet. En laat mijn behoefte om te begrijpen los.’ De mantra uit dit boek voor Solo Tantra, Partner Tantra en Tantra voor Avontuurlijken is belangrijk om te onthouden. Want om de diepte, breedte en hoogte van tantrische extase te ervaren moet je ervoor zorgen dat Tantra in je geest en je lichaam geschreven staat, deelt Carrellas plechtig mee.

Naast een verkenning van de chakra’s, ademhalingstechnieken, oefeningen in lichaamsbewustzijn en meditaties, vind je ook een lijst met hulpmiddelen van mild naar wild. Alles bedoelt om je te helpen je bewustzijn, je energie en je capaciteit voor genot te vergroten. Achterin het boek vind je referenties, bronnen, links naar visuele media, muziektips en trainingen en opleidingen in Nederland en België.

Urban Tantra is een zeer uitgebreid en discreet boek. Het is makkelijk leesbaar en heeft een mooi motto: ‘Leef je tantrisch? Dan leef je in verbinding met Alles Wat Is en Alles Wat Jij Bent.’ Dus… leef! Leef in het moment.

Meer recensies van Krista Feije