Interessant, actueel en toegankelijk geschreven

18 augustus 2020

Dr. Jenna Macciochi is immunoloog en focust zich specifiek op dieet en levensstijl. Ze heeft een PhD in allergieonderzoek en is expert op het gebied van chronische ontstekingen, darmgezondheid en auto-immuniteit. Gefrustreerd door de enorme hoeveelheid pseudowetenschap en misleidende beweringen over het stimuleren van het immuunsysteem, is Macciochi op een missie om de op wetenschap gebaseerde geheimen te delen over hoe je je gezondheid kunt verbeteren. Dit resulteerde in haar debuut De kracht van immuniteit, dat uit het Engels werd vertaald door Saskia Peeters.

'Ik hoop dat dit boek één ding duidelijk maakt: immuniteit is complex en de gezondheid bevindt zich voortdurend in een staat van veranderlijkheid. Elk van ons heeft zijn eigen, unieke immuunidentiteit die in een eindeloze wisselwerking staat met ons microbioom, maar ook reageert op psychosociale en omgevingsfactoren.'

Immuniteit is momenteel, gedurende de COVID-19 pandemie, actueler dan ooit. In het voorwoord wordt dan ook ingegaan op de pandemie, het virus, de maatregelen en de koppeling met het immuunsysteem. Het boek vangt vervolgens aan met een uitleg over de werking van het immuunsysteem en de ontwikkeling daarvan, van kind tot volwassene. Daarna worden achtereenvolgend het microbioom, slaap en het biologische ritme, de geestelijke gezondheid, beweging en voeding behandeld en de impact daarvan op de immuniteit. De opbouw van het verhaal is prettig en overzichtelijk en het heeft een logische indeling.

De kracht van immuniteit is toegankelijk en boeiend geschreven en geeft de lezer meer inzicht in de werking van het immuunsysteem. De auteur schrijft vanuit een wetenschappelijk oogpunt, maar deelt ook eigen ervaringen en geeft praktijkvoorbeelden. Hierdoor is het geen taai en feitelijk verhaal, maar leest het prettig. Echter, bepaalde standpunten of informatie worden onnodig herhaald, wat voor vertraging zorgt.

Er worden veel verschillende onderwerpen aangestipt, zodat er voor iedereen wel een relevant of interessant thema bij zit. Verwacht echter geen kant-en-klare lijst met tips. Macciochi geeft een aantal adviezen voor een betere gezondheid, maar verstopt deze in de tekst. De adviezen zijn over het algemeen niet nieuw of verrassend, maar de kennis en de logica erachter is voor velen wellicht wel nieuw. De auteur heeft een holistische kijk op gezondheid en ziekte, en de tips zijn dan ook gericht op de lange termijn en het algehele immuunsysteem. Zo worden bijvoorbeeld niet specifieke voedingsmiddelen aangeraden, maar worden de voor- en nadelen van bepaalde voedingspatronen besproken.

De kracht van immuniteit is een interessant en toegankelijk boek voor hen die meer willen weten over de werking van het immuunsysteem en de invloed van slaap, geestelijke gezondheid, beweging en voeding daarop. De lezer krijgt geen snelle of vernieuwende tips, maar doet wetenschappelijk onderbouwde kennis op voor een betere gezondheid op de lange termijn.

Meer recensies van