Een subliem slot

26 april 2021

Lisa Gardner is een pseudoniem van de Amerikaanse Lisa Baumgartner. Haar boeken worden in meer dan dertig landen vertaald en verkocht. Als je me ziet is het elfde deel in de succesvolle thrillerreeks omtrent brigadier D.D. Warren en is naar het Nederlands vertaald door Els Franci-Ekeler. Met Als je me ziet lijkt een einde te zijn gekomen aan de serie. De auteur werkt momenteel aan het tweede deel van een nieuwe reeks omtrent personage Frankie Elkin, waarvan het eerste deel (nog) niet naar het Nederlands vertaald is.

Twee wandelaars stuiten tijdens een wandeling door de bergen op mensenbotten, die van de al 15 jaar vermiste Lilah Abenito blijken te zijn. Brigadier D.D. Warren, FBI-agente Kimberly Quincy en ontvoeringsslachtoffer Flora Dane bundelen hun krachten als ze samen aan de oude moordzaak werken waar Jacob Ness, Flora’s ontvoerder, bij betrokken lijkt te zijn geweest. Al snel blijkt echter dat het niet slechts om een oude zaak gaat, maar dat ook nu het gevaar nog niet geweken is. Wat is er precies aan de hand in het stadje in de bergen van Georgia?

De meeste personages zijn oude bekenden uit eerdere boeken en het is mooi om te zien welke ontwikkeling ze doormaken. Vooral Flora maakt grote stappen, met name op persoonlijk vlak. Personage Bonita is een nieuwe naam en heeft een belangrijke rol. Met haar verhaal weet Gardner de lezer te raken en het boek een interessante twist te geven.

Daarnaast is er ruim voldoende vaart en spanning. De fijne schrijfstijl, afwisselende vertelperspectieven en de gebeurtenissen die elkaar rap opvolgen, zorgen voor een hoog tempo. De verschillende verhaallijnen en de onverwachte wendingen zorgen voor een constante spanning die bij de ontknoping tot een hoogtepunt komt.

Het verhaal is logisch opgebouwd en bevat de nodige verwijzingen naar eerdere gebeurtenissen voor lezers die de eerdere boeken niet hebben gelezen. Het is daardoor goed los te lezen, maar het is zeker aan te bevelen om ten minste de drie voorgaande seriedelen te lezen, omdat Flora’s verhaallijn daarin centraal staat. Die voorkennis en de achtergrond en ontwikkeling van de personages zorgen voor een nog betere leeservaring van dit slotstuk.

Als je me ziet zit goed in elkaar en bevat alle ingrediënten voor een geslaagde thriller; een sterk plot, interessante personages, onverwachte wendingen en een goede spanningsboog. Met dit boek vallen alle puzzelstukjes in elkaar en het is dan ook een mooie afsluiting van de reeks, hoewel de fans ongetwijfeld nog lang geen genoeg hebben van D.D., Kimberly en Flora.

Meer recensies van