Toegankelijk, aangrijpend en hoopvol

05 januari 2021

Amy Giles is copywriter en YA-auteur. Ze studeerde Engelse literatuur en werkte onder andere voor verschillende uitgeverijen. Ze debuteerde in 2019 met de aangrijpende YA-roman Alles is nu en in 2020 kwam De scherven uit. Beide boeken werden naar het Nederlands vertaald door Els Brevink.

In De scherven proberen Jess Nolan en Lucas Rossi hun leven weer op te pakken nadat ze beiden hun broer zijn verloren bij een schietpartij. Lucas worstelt vooral met schuldgevoelens en angstaanvallen. Jess heeft na de dood van haar broer de zorg voor haar depressieve moeder op zich genomen en is erg eenzaam. Als ze elkaar ontmoeten, is er direct een klik, maar ze zijn bang om zichzelf en elkaar pijn te doen. Durven ze zich open te stellen, zodat ze elkaar wellicht tot steun kunnen zijn of zijn ze te beschadigd?

'We proberen allebei uit te zoeken hoe we ons gebroken zelf weer de wereld in kunnen puzzelen. Maar wat als we niet meer zijn dan dat? Twee scherven die elkaar uiteindelijk pijn doen en schade berokkenen, en iedereen om ons heen ook?'

Giles heeft een fijne, toegankelijke schrijfstijl en maakt veel gebruik van dialogen, waardoor het verhaal vaart heeft. Ook de mix van langere en korte hoofdstukken zorgt ervoor dat het prettig leest. Het heeft een goede spanningsboog en weet voortdurend te boeien. De scherven is afwisselend geschreven vanuit de perspectieven van Jess en Lucas. Hun personages zijn heel menselijk en realistisch neergezet, waardoor de lezer zich betrokken bij hen voelt. Ze maken allebei een mooie ontwikkeling door naarmate het verhaal vordert.

De auteur heeft in haar verhaal bewust weinig aandacht geschonken aan de schietpartij, de focus ligt op de impact daarvan op de nabestaanden en overlevenden en hun leven daarna. Ondanks de heftige thema’s, zoals geweld, rouw, depressie, eenzaamheid, schaamte en schuldgevoel, is het geen zwaar boek geworden. Er is veel oog voor de emoties en gedachtes van de hoofdpersonages en het verhaal weet dan ook zeker te raken, maar er is alsnog ruimte voor luchtigere onderwerpen, humor en hoop. Giles heeft hier een mooie balans in gevonden.

Al met al is De scherven een waardige opvolger van Alles is nu. Het is wederom een aangrijpend verhaal dat heftige thematiek aankaart en weet te raken, zonder dat het al te zwaar aandoet. Het geeft inzicht in de impact die een schietpartij op een gemeenschap, overlevenden en hun omgeving kan hebben, maar bovenal geeft het de lezer hoop.

Meer recensies van