Een fijne YA van eigen bodem

LaurianneBooks 22 oktober 2023
3.5/5
'Met jou is het anders' is een YA van Belgische bodem. Alleen speelt het boek zich helaas niet af in Vlaanderen en dat vind ik ergens een beetje een gemiste kans. Dat neemt niet weg dat ik snap waarom het zich in Engeland afspeelt én dat het een sterk verhaal is.

Hanne Eerdekens heeft een erg fijne en hedendaagse schrijfstijl. Het boek bevat de nodige humoristische momenten, afgewisseld met diepgaande, emotionele scenes.
Ik ben mee met het concept van het boek, maar ben niet perse fan ervan - dat is gewoon een persoonlijke voorkeur. Er staan duidelijke triggers vooraan in het boek, dus ik was gewaarschuwd. De schrijfster heeft het wel op een mooie en respectvolle manier gebracht!

Het is ook fijn om te zien dat Nolan, het hoofdpersonage, zich in zo'n liefdevolle omgeving bevind, ondanks de enkele ... minder liefdevolle personen. Het lijkt me erg comforting om dat te lezen als je in een gelijkaardige situatie zit.

De verhaallijn is afwisselend tussen 'slice of life' en diepere emotionele scenes. En dat is een hele fijne afwisseling.

Een van de sterkste punten van dit verhaal is voor mij dat de titel van het boek niet letterlijk in het verhaal terugkomt maar dat het zindert in elke scene en elke conversatie. Het dringt door in de gedachtengang van Nolan en het is zo fijn om dat te lezen. Maakt het geheel erg sterk!

Kortom: ik heb genoten van dit verhaal. Ik geef toe dat het niet mijn favoriet was, maar ik kan Hanne Eerdekens haar schrijfstijl enorm waarderen. Ik zou zeker meer van haar lezen!

Meer recensies van LaurianneBooks