Vlotte YA met een sterk vrouwelijk hoofdpersonage

leen_leest 07 mei 2024
“De sage van Siliah: gelijkgeborene”, is een YA geschreven door Mirjam Boers. Dit is het eerste boek in een duologie.

Het speelt zich af in een fictief rijk in een laat middeleeuwse setting. Een tijd waarin dorpen vechten voor hun bestaan, stadhouders regeren met harde hand en de gewone mensen het niet gemakkelijk hebben. Sinds kort worden de dorpen en steden geteisterd door een bende stropers die ambachtslieden en jonge vrouwen doen verdwijnen. Het wordt zo onrustwekkend dat enkele steden besluiten samen te werken om hun mensen te gaan redden.

Siliah Bertrand weet een luitenant te overtuigen om haar als kleermaakster mee te nemen op die reddingsmissie. Parcy, de zoon van hun dorpshoofd en aanvoerder van de wachters van hun dorp, Severnum, gaat ook mee. En ook haar gelijkgeboren broer Lionèl neemt als wachter deel aan de missie.
Al vlug beseft Siliah dat slechts één iemand een naderende oorlog kan voorkomen tussen de stadhouders en de stropers: Arysa, de gevreesde zwaardvechter van Amarénia.

Dit verhaal draait om Siliah, de onbevreesde kleermakersdochter die snakt naar liefde, vrijheid en avontuur. Ze moet zich keer op keer bewijzen, want ze is een vrouw in een maatschappij gedomineerd door mannen. Ze is temperamentvol, heeft het hart op de tong en is niet bang om te vechten waarin ze gelooft. Het is een personage dat je meteen in je hart sluit.

Het boek las ontzettend vlot en had regelmatig een cliffhanger waardoor je haast niet kan wachten om verder te lezen. Maar het einde. Zo heftig!! Ik zou willen t het vervolg ook al uit is.

Ook nog een tof extraatje: het boek heeft een playlist via Spotify waardoor je naar muziek kan luisteren die past bij het verhaal.

Meer recensies van leen_leest