Ik bleef wat op mijn honger zitten.

leen_leest 13 april 2024
‘Vrees me’ is een YA van Tahareh Mafi. Het is het eerste deel in een lange reeks van wel 11 boeken, als ik het goed heb gevonden online.

Het is een dystopische roman met in de hoofdrol de 17-jarige Juliette.
Het speelt zich dus af in de toekomst. Onze planeet is verwoest, maar “Het Herstel” gaat het allemaal oplossen. Dit regime is ook verantwoordelijk voor de solitaire opsluiting van Juliette. Haar aanraking kan immers mensen doden en ze hebben grote plannen met haar. Maar dan wordt er een jongen bij haar opgesloten en verandert alles. Juliette durft ze voor het eerst plannen te maken en aan een toekomst voor zichzelf te denken.

Ik bleef een beetje op mijn honger zitten. De wereld was goed uitgewerkt, maar de toevalligheden volgde elkaar snel op. Hierdoor werd het allemaal nogal ongeloofwaardig. De jongen die bij haar opgesloten zat (Adam) was bovendien ook de jongen op wie ze een beetje verliefd was toen ze 14 jaar was (hoewel ze toen nooit 1 woord gewisseld hebben). Er werd wel een verklaring aan dat toeval gegeven. Maar dan ging hun relaties ineens wel heel snel. Ik ‘voelde’ de romance ook niet echt.

Het boek is volledig geschreven vanuit Juliette’s POV. Wel origineel was dat de gedachten van Juliette soms gecorrigeerd werden door ze weg te strepen.

Ik denk echter dat ik de rest van de reeks ga laten voor wat ze is.

Meer recensies van leen_leest