Mysterieuze hervertelling van Repelsteeltje

leen_leest 28 april 2024
Ik las (eindelijk) ‘Verguld’, een YA sprookje geschreven door Marissa Meyer.

Dit prachtige, vergulde boek stond al enige tijd in mijn boekenkast en wat een spijt heb ik dat ik dit niet eerder las!

Het is een hervertelling van het sprookje “Repeltsteeltje”. Dus denk aan stro spinnen tot goud, molenaarsdochter, koning en de belofte van het eerstgeborene kind. Tot daar stopt de gelijkenis! De schrijfster slaagt erin om er een totaal ander verhaal van de maken.

Het boek start zich af in Märchenfeld, het dorp waar molenaarsdochter Serilda opgroeide. Het rijk waarin ze woont, wordt elke maand geteisterd door “de Wilde Jacht”, dan trekt de Erlkönig met zijn gevolg door het land op jacht naar mythische wezens. Tijdens de hongermaan kruist Serilda haar pad met de Erlkönig en als ze hem als een leugentje om bestwil één van haar verzonnen verhalen vertelt, zit ze diep in de problemen. Hij neemt haar mee naar zijn rijk. Als ze stro tot goud kan spinnen, moet ze dit maar bewijzen ook. Lukt dit niet, zal ze haar leugen met de dood moeten bekopen. Als bij een wonder verschijnt er een jongen die haar kan helpen.

Het is een ontzettend leuk boek. Het leest vlot, is spannend en mysterieus. Ik kende het sprookje al, maar dit boek is totaal anders. Het zit vol onverwachte wendingen en het einde maakt dat ik gelijk in deel twee wil starten. Fijn ook dat het een duologie is en dat het ook eindigt met dat boek. Ik ben zo benieuwd naar het vervolg!

Meer recensies van leen_leest