Uit Duitsland gevallen, in Ilpendam terechtgekomen!

Leo Willemse 05 september 2023
Mijn recensie voor de niet-commerciële website Welk Boek Nu: .‘Ongewassen, ongekamd, als het ware uitgespuugd’ is de jonge Joodse student Winter in december 1933 voor de nazi’s naar Nederland gevlucht. Als onwelkome immigrant verblijft hij in Amsterdam. Eerst onder het bed van een vriend in een huurkamer daarna als illegale landarbeider bij een boer in Ilpendam.

In dagboekaantekeningen en brieven naar huis vertelt hij onopgesmukt en droogkomisch over zijn avonturen, met steeds dat weemoedige verlangen naar Duitsland. Maar zelfs de komst van zijn vriendin is niet genoeg. De vervreemding is al te groot geworden. Meesterlijke relaas van een vlucht met onvoorziene gevolgen, in proza dat zelfs na 80 jaar nog fris aandoet.

Meer recensies van Leo Willemse