Storegga: een boek als een storm!

Leo Willemse 01 juni 2023
Wat een strak geschreven, fantastisch boek. Een boek als een storm! Een storm die de gebeurtenissen in en om de Noordzee in werking zet in 2013. Een storm die de Watersnoodramp van 1953 in de schaduw stelt. Een storm met een onvoorstelbare impact op mens, dier zee en land. Oòk een storm in de wereld van de geologen, de archeologen en, vooruit, de rest van de de omwonenden van de Noordzee.
In stormachtige, lang aangehouden zinnen, rolt de storm door dit fascinerende boek. Het zet je aan het denken over het leven van nu, van lang geleden en van heel lang geleden. En ook nog eens over onze nabije toekomst. Gaat de storm liggen? Jawel, maar met welke gevolgen?

Ze kijken naar de paar wandelaars voor hen, die stevig ingepakt langs de waterlijn lopen. Nee, de wind is lang niet meer zo hard als vannacht tijdens de storm, maar het waait nog wel en de lucht is koud. Het wordt vloed. De zee wint zienderogen terrein, verrassend snel. Ze komt van mijlenver in het tempo van een cavalerie-aanval en bestormt het nauwelijks tegenstribbelende strand alsof er een vesting moet worden veroverd. Schuimende golven op de zandbanken die elkaar najagen, steeds sneller, elkaar aan het eind haast vertrappen en de lucht vullen met luid gebulder, onregelmatig als een verstoord hartritme, waar normaal de gestaag ruisende branding te horen is. Nog voor de ene grom is weggestorven, ver voor die is verstomd en opgelost, en ook voordat de golf klaar is met zich uitrekken en weer terugtrekken, klinkt er al een nieuwe grom, die de vorige van onderaf te grazen neemt en overspoelt. Daar staat Margaret, naast Marc, met haar gezicht naar de Noordzee.

Vertaler Eva Wissenburg

Iets soortgelijks?