Kom verder en vooral: Ga naar binnen!

Leo Willemse 19 maart 2022
Impressie

Een jongen, een man, die zijn voorbestemming als dominee en gezinshoofd vol twijfel tegemoet gaat en beleeft. Nooit voldoet hij aan de door hemzelf en zijn vader en de omgeving opgelegde waarden en normen, hoeveel steun hij ook heeft aan zijn leermeesters en zijn echtgenote. Een verhaal over christelijk Nederland in de twintigste eeuw dat we al zo vaak hebben gelezen? Ja maar vooral: nee! Want het is vooral een liefdevolle beschrijving van een twijfelaar door zijn zoon, die, zo weten wij, in veel opzichten op die vader lijkt..

Citaat p. 205

De geboorte van zijn zoon op 10 februari, nauwelijks anderhalve maand na bevestiging en intree, had hem voor even sprakeloos gemaakt en zijn liefde voor Manny was voor zover mogelijk nog gegroeid uit bewondering voor de manier waarop ze de bevalling had volbracht. De gebeurtenis had hem echter niet de zo begeerde ‘goddelijke’ ervaring geschonken die hem kon helpen zijn twijfel te overwinnen.
Hij was er zonder meer van uitgegaan dat het een jongetje zou worden. Veel hadden ze er samen niet over gesproken. Manny vreesde Gods wrake en hij had haar niet kunnen bevrijden. De naam van het jongetje was geen probleem geweest: Willem Govert, naar zijn grootvader, die bij geboorte ook al wist hoe zijn eerstegboren zoon zou heten: Andries, naar diens grootvader.
Toekomstplannen zoals zijn vader voor hem had, had hij niet voor zijn zoon. Die les had hij wel geleerd. Dopen zou hij zijn zoon, niet brandmerken.

Parallellen

Menno ter Braak Afscheid van domineesland (1931)
Oek de Jong, Pier en Oceaan (2013)
Bijbel: Het Boek Prediker en Spreuken
Blaise Pascal Gedachten (1670)
Frits (Freek de Jonge & Nits) Vaders Stem

Categorieën