Het is aan ons, aan iedereen!

Leo Willemse 14 december 2020
Léés dit hartstochtelijk pleidooi! Een manifest van een praktisch idealist die ons oproept de kunstenaar in onszelf te ontdekken. Herontdekken misschien ook wel, want (p. 15) 'er is een bijzondere kunstenaar die we in de twintigste eeuw zijn vergeten. Deze kunstenaar deed niet mee toen we musea en concertgebouwen gingen bouwen . ( ) Het gaat in principe over jou. Jij bent die kunstenaar die eeuwenlang zijn of haar gevoelens, emoties en identiteit kon uiten in rituelen, feesten en tradities, totdat hij of zij overstemd werd door de professionals die zich de laatste honderdvijftig jaar overal in de westerse wereld lieten horen. We groeiden uiteen: ( )".
De professionele componist en muzikant Twaalfhoven is uit die concertzaal gestapt ; hij gaat naar plekken als vluchtelingenkampen en andere politieke brandhaarden om daar samen met de mensen muziek te maken. Zo krijgen de kinderen en volwassenen hun zelfrespect en zelfbeeld terug, zowel . bij volwassenen en kinderen. Hij beschrijft dat zeer aanstekelijk, geïnspireerd door zijn deelname aan het Ricciotti Ensemble, in de jaren '90 . Kunstenaars moeten in zijn visie hun open blik veel meer ten dienste van de mensen inzetten en zich niet laten beperken. In zijn idealisme gaat Twaalfhoven niet zozeer te ver, verre van, maar heel diep door de maatschappij diepgravend èn leesbaar te analyseren. 200 enthousiaste pagina's later hap ik naar adem. En dan nog een keer, want in het laatste hoofdstuk, Praktisch idealisme, gevolgd door een werkelijk zeer praktisch extra hoofdstuk Leesvoer, linkjes en studietips, kun je een aanzet bedenken hoe je de gedachten van dit boek vorm kunt geven: want jij bent de kunstenaar!, Daarom: lees deze oproep om buiten de vastgelegde paden te treden, wees je eigen kunstenaar.
Tip: een gesprek met Merlijn Twaalhoven is te zien in het programma De Nieuwe Wereld, 30 november 2020 https://www.youtube.com/watch?v=AF0yiXCluJI

Meer recensies van Leo Willemse