Een bescheiden boek over dappere, bescheiden mensen

Leo Willemse 26 september 2020
Wilma van den Brink, informatiespecialiste bij de UvA, werkte 7 jaar in haar vrije tijd aan het uiteenrafelen van de oorlogservaringen van haar grootouders. Wat gebeurde er nu precies in de julidagen van 1943 rond de boerderij bij het Gelderse Huissen? Wat waren de gevolgen?
Vijftig onwaarschijnlijk spannende pagina's verder, meer dan 100 verhelderende voetnoten en een voortreffelijke literatuuropgave, bieden de lezer zicht op een van de vele puzzelstukjes, die samen ' het verhaal van de oorlog' vormen en de lang doorwerkende gevolgen. Ik verklap één uitkomst: Wilma's grootouders waren ongelooflijk dapper. OK, nòg één geheim prijsgegeven: zo ongelooflijk bescheiden, evenals dit eerbetoon, dat wat mij betreft zo kan worden verfilmd.

Meer recensies van Leo Willemse