Tijdreis door de menselijke geschiedenis

Liesbeth Jochemsen 05 januari 2021 Auteur
Miljoenen jaren geleden ontstaat er op aarde een diepblauwe kristallen steen. De steen wordt in de loop van de menselijke geschiedenis door verschillende bijzondere mensen gevonden. Allemaal laten ze zich door het kristal inspireren en zet het hen aan tot grootse daden.
De steen wordt voor het eerst in Afrika gevonden, in de tijd dat mensen nauwelijks nog van dieren te onderscheiden waren. Persoonlijk vond ik dit het leukste verhaal. Daarna reist de steen verder naar o.a. de Nijldelta, een klooster in Engeland en het Caribisch gebied.
Aan de hand van de reis van de steen ben je getuige van de opkomst van de menselijke beschaving en maak je een reis over de wereld.
Het boek begint met een proloog, waarin wordt verteld hoe de steen is ontstaan. Daarna is het boek opgedeeld in 8 boeken, van elk zo’n 55 bladzijden. In ieder boek staat één vrouw of man centraal, die met de steen verbonden is. Soms wordt de steen aanbeden, soms is het een geschenk en soms wordt de steen op een bijzondere plaats gevonden. De steen zet de bezitter aan om tegen de heersende machten in te gaan, om zich op onbekende paden te begeven of om het lot in eigen handen te nemen.
Ieder boek eindigt met een gedeelte dat Tussentijd wordt genoemd en waarin wordt verteld hoe het de steen verder vergaat. Aan het begin beslaat die tussentijd duizenden jaren, maar naarmate je verder komt, wordt die tijd steeds korter.
De levens van de hoofdpersonages zijn soms op een bijzondere manier met elkaar verbonden. Zo zorgt een schilderij, getekend door het ene personage, ervoor dat iemand anders de moed vindt om op reis te gaan.
Alle verhalen in dit boek zijn ook los te lezen, maar het leukste is om ze op volgorde te lezen, omdat je dan een tijdreis maakt door de menselijke geschiedenis en ook alle verborgen kristallen kunt ontdekken.
Hoewel sommige personages en veel plaatsen echt zijn, is het merendeel van het boek fictief. Verwacht dus niet dat je hier veel van kunt leren, maar voor een aantal uur leesplezier is dit boek wel geschikt.
Midden op de rode cover staat een blauw kristal, met een lichtblauwe/ witte kern. Het is onduidelijk wat die kern voorstelt en de hoofdpersonages vragen zich dat ook af en zien er allemaal iets anders in.
De titel van het boek zegt precies waar het boek over gaat. Toch vind ik de originele titel beter passen, omdat het kristal telkens weer tot zegen is voor wie het bezit.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen