Leuke bundel

Liesbeth Jochemsen 13 augustus 2022 Auteur
Ik kreeg dit boek met Jolabokaflod 2021, een IJslandse traditie om elkaar met kerst een boek cadeau te doen.
Verhalenvertellers bevat tien verhalen binnen het fantastische genre. De één wat langer dan de ander. Er is voor elk wat wils. Verhalen die meer richting de fantasy gaan, over elven en draken. Maar ook steampunk en een expeditie op een buitenaardse planeet komen voorbij.
Sommige verhalen vond ik beter dan andere. Er waren verhalen die ik iets te ongeloofwaardig vond, hoewel eentje daarvan, De warde schat van Uschi Zietsch, mij aan het eind aangenaam wist te verrassen.
Van andere verhalen heb ik meer genoten. Soms met een glimlach, soms vol spanning over hoe het zou aflopen voor de hoofdpersonen.
Leuk is dat aan het begin van elk verhaal een korte bio en foto van de betreffende auteur staat.
Mijn favoriete verhalen, in willekeurige volgorde:

Symbiose van Johan Klein Haneveld.
Waarbij planten heel ver gaan om symbiotisch te leven met andere wezens. Ik ben blij dat de planten uit het verhaal niet op aarde voorkomen.

IJs van horizon tot horizon en elke stad is een leugen van Roderick Leeuwenhart, Tais Teng en Jaap Boekestein.
Ik vind het sowieso al knap dat je met drie personen één verhaal kunt schrijven. Los daarvan vond ik het een geweldig grappig, absurdistisch verhaal waarbij veel dingen worden uitvergroot en op de korrel genomen.

Wedergeboorte van Theo Barkel. Dit is het coververhaal. Wat zit er verborgen onder de rode aarde van Mars? Maar ook ethische vragen kwamen bij mij op.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen