3PAK 2022

Linda de Jong 13 september 2022
3PAK is een gratis bundel, met twee verhalen van auteurs Daan Heerma van Voss en Chinouk Thijssen en een gedichtencyclus van dichter Gershwin Bonevacia. Je kunt het tijdens de Boekenweek ophalen in de dichtstbijzijnde boekenwinkel, de bibliotheek en op school. Het doel is om jongeren te inspireren met verhalen en boeken die écht bij ze passen, op plekken waar jongeren zelf te vinden zijn.

Het eerste verhaal in 3PAK is van Chinouk Thijssen.
Iedere Insta grammer kent haar wel, van de veel gefotografeerde 'Truth or Dance-trilogie'. Je weet wel, die serie met die prachtige ballet covers, maar Je hebt Eén nieuwe volger, Gegijzeld en haar nieuwste Museumnacht komen ook regelmatig voorbij.

You’re next is een spannende bijdrage aan 3PAK. Waarin een moordenaar naar Spanje vlucht. Chinouk weet een verhaal binnen de kortste keren creepy te maken. Ook de sfeer in dit korte, zonnige verhaal, slaat net als het weer binnen no-time helemaal om.

We volgen in het korte verhaal de drie jonge vrienden: Roan, Farah en Damian die net van een lastminutedeal in Malgrat de Mar aan het genieten zijn. Het drietal ligt ternauwernood op het strand, of de ellende begint. Een vreemd briefje wordt gevonden en een tornado brengt iedereen bij elkaar in de kelder. De ideale omstandigheden voor een eng verhaal. Het feest kan beginnen.

Gershwin Bonevacia is nieuw voor mij.
Ik hou van gedichten dus ik ben heel benieuwd naar de inzendingen. Het eerste wat opvalt aan zijn gedichten, is dat ze toegankelijk geschreven zijn en allemaal over identiteit gaan en over leefomgeving.

Het eerste gedicht gaat over veertienjarigen. ''Jongens die voetballen, basketballen BMX-en, meisjes die zich laten weerhouden door schaamte. OF op een dag als we veertienjarige meisjes zien, omdat wij hen zijn geweest, meisjes met vleugels, jongens die elkaar uitdagen om hoger en hoger te springen''.

Ik hou van 'spoken word' en ben er even stil van. De auteur die zich door alle gedichten heen beweegt, tussen rare, zieke, kale, stelende kinderen… maar allemaal zacht, allemaal vlees, allemaal bot. Nooit maar één ding, wij zijn alle dingen, maar alle dingen schieten te kort.

Er spreekt een mooie bewustheid door in de gedichten. Want 'Ik wist het al' (titel.)
Maar ook verzet en eigenheid. ''De Cloud is te klein om al ons verdriet te dragen.
Welke winst-en-verliesberekening maak je bij het aanspoelen van een walvis? Wat in een lichaam kan worden afgeschreven?''

Voor mij, geeft deze bundel reden om op zoek te gaan naar meer van zijn werk.

De derde verhaal is van Daan Heerma van Voss.
Van hem staan er net als van Chinouk ook boeken in mijn kast. Dus erg leuk dat er nu ook een kortverhaal van hem in de bundel staat.

Solaro gaat over een toevallige vriendschap. De vriendschap tussen het hoofdpersonage (de journalist) en de man, begon ooit in Bloemendaal, in zijn Moeders villa. Het contact begon, met een schrijfopdracht. Na een merkwaardig einde, met uitwisseling van gegevens belandt er acht maanden later een pakketje op de trap bij de journalist. Een half jaar later is er opnieuw post. Ditmaal een envelop met treinticket naar Londen.

Het is het begin van een soort constante vriendschap, al kom je als lezer niet achter de naam, of identiteit van de mannen. De man uit Bloemendaal blijft altijd een vreemde voor de ander, al komen we er gaandeweg achter dat hij junior associate bij een bank is. De teksten die hij uitkraamde zeiden de journalist weinig, elke zin begon met 'look' of 'listen.' Lagen schenen belangrijk te zijn, net als praten aan de telefoon. Tot zijn oren rood en schraal zagen. Een totaal onbelangrijke baan, volgens de bankier. Wat hij wel belangrijk vond waren stoffen, kleding, design.

Ook na twintig jaar kunnen de mannen elkaar nog steeds niet benoemen. De journalist weet nog steeds niet wat hen bindt, waar de bankier naar op zoek is, maar hij staat op het punt erachter te komen. Is het vriendschap, of toch iets anders?

Het Beste Boek voor Jongeren is onderdeel van de Boekenweek van Jongeren, die dit jaar plaatsvindt van 16 t/m 25 september.

Meer recensies van Linda de Jong