Prima als standalone te lezen!

Linda 02 maart 2020
Ik heb dit derde deel van Yrsa Sigurðardóttir als standalone gelezen en dat is prima te doen. De eerdere delen DNA en Vortex heb ik wel voorbij zien komen maar (nog) niet gelezen.

De schrijfster laat je gelijk op het puntje van je stoel zitten, een tienermeisje (Stella) dat een bijbaantje bij de bioscoop heeft, sluit zaterdagavond helemaal alleen de bioscoop af. Ze wordt aangevallen en al haar vrienden ontvangen een SnapChat bericht waarin ze, zwaar toegetakeld, om vergeving vraagt. Later wordt ze vermoord teruggevonden met op haar lichaam een nummer 2.
Het recherche team bestaande uit Erla, Huldar en Gudlaugur weten niet veel van SnapChat en de beelden in de bioscoop zijn lastig te onderzoeken. Ze laten Freyja bij het team aansluiten om te onderzoeken of deze moord iets met pestgedrag te maken heeft en als psychologe ondervraagt zij de vriendinnen van Stella.

Snelheid is geboden want is er dan ook nog een slachtoffer 1 en leeft deze nog?

Dan wordt het recherche team verrast met slachtoffer 3, de tiener Egill die op het eerste gezicht geen connecties heeft met Stella.

Door het boek heen lees je losse fragmenten van een brief, op het eind wordt pas echt duidelijk wie deze heeft geschreven en waarom de dader deze moorden heeft gepleegd.

De thriller is actueel door de thema’s pesten en Snapchat maar ik mis heel erg de omgeving en ruige natuur van IJsland, hiervan vind je bijna niets terug in het boek.

Meer recensies van Linda