Een mooie en leerzame historische roman!

Linda 28 februari 2024
Als deelnemer aan de Harpers Boekenclub dit jaar, trapten we af met de historische roman Madame van Jacobine van den Hoek.
Het is een bijzondere roman over het jonge leven van Madame Tussaud tussen 1767 en 1800, tijdens de Franse Revolutie.
Als lezer wist ik eigenlijk niet dat de naam van de wassenbeeldenmusea in de wereld refereerde naar deze vrouw.
Ik vind het heel knap dat het de schrijfster gelukt is mij als lezer mee te nemen in die tijd door het beschreven straatbeeld, de kleding, rangen en standen en gebruiken van die tijd.
Het boek is ingedeeld in 5 delen om de levensfases van Marie, geboren als Marie Grosholz, te beschrijven. Het leest makkelijk, een fijn lettertype en korte hoofdstukken. De hoofdstukken worden afgewisseld met hoofdstukken die schuingedrukt zijn en waarin beschreven wordt hoe de Franse Revolutie zich rond Versailles afspeelt.
“Beloof me’, zegt hij plechtig, ‘dat je nooit , maar dan ook nooit meer met vreemden meegaat.”
De roman begint als Marie ongeveer 8 jaar oud is en ze zelfstandig reist van Bern naar Parijs. Haar vader is overleden en ze wil graag bij haar oom Curtius zijn die wassenbeelden maakt in Parijs. Tijdens deze reis komt ze Philidor tegen en hij begeleidt haar op haar reis naar Parijs. Ze blijft haar hele leven verliefd op hem en ze schrijven elkaar brieven.
“Ik kan het niet laten en spreek de koningin aan zonder dat ze mij daarvoor toestemming heeft gegeven”.
Marie groeit uit tot een hele krachtige vrouw die haar dromen najaagt. Ze laat zich niet of niemand tegenhouden. Oom Curtius heeft het Cabinet de Cire geopend, een ware attractie waar iedereen de wassen beelden kan bezichtigen. Marie maakt haar eerste wassen beeld van schrijver Voltaire en daarna mag ze naar Chateau Versailles om kunstlessen te geven aan het hof van Lodewijk en Marie Antoinette.
“Het is een vergissing. Mijn moeder en ik hebben nooit iets gezegd wat de republiek schaadt”.
Er volgen spannende jaren voor Marie, met gevaar voor eigen leven, keert ze terug naar Parijs maar daar is het dagelijkse leven flink veranderd. Ze worden gedwongen een ander soort wassenbeelden te maken en uiteindelijk komt ze in de gevangenis.
Op het eind geeft de schrijfster een paar geheimen prijs waardoor je als lezer een beetje zelf dient te fantaseren hoe de tweede helft van het leven van Marie verloopt. Gelukkig legt de schrijfster in het nawoord uit hoe Marie haar imperium, samen met haar zonen, uiteindelijk in Engeland uitbouwt.

Meer recensies van Linda