Onvoorstelbaar

Vrijwillig naar Auschwitz, wie wil dat nu? Een vraag die je je terecht stelt. Denis Avey is diegene die het doet. Hij wil met zijn eigen ogen zien welke gruwelijkheden zich afspelen in Auschwitz III. Hij slaagt erin voor een nacht te ruilen met een Joodse gevangen. De situaties die hij in zijn boek beschrijft zijn onvoorstelbaar.

Toch gaat slechts 1/3e van dit boek over die ervaringen. De eerste 100 blz gaan over zijn opleiding tot militair en de oorlogsvoering in de woestijn tegen de Italianen. De laatste hoofdstukken gaan over zijn leven na deze nachtmerrie. Zijn huwelijken, zijn job, zijn interviews en de gevolgen die hij over houdt aan de oorlog.

Voor mij had het deel over Auschwitz meer op de voorgrond mogen staan, zeker omwille van de titel van het boek. Maar het is uiteraard begrijpelijk dat Avey zoveel mogelijk herinneringen wil neer pennen in zijn boek.

Avey is op 91 jarige leeftijd geëerd als 'Held van de Holocaust'. Toen hij 93 jaar was verscheen zijn boek, en op 96 jarige leeftijd is hij overleden.

Meer recensies van Lindsay Blockhuys