Prachtige roman

Lindsay Blockhuys 11 oktober 2020
Het meisje in de witte kimono

Japan, 1957. Naoko is 17 jaar en staat voor een moeilijke keuze. Volgt ze de wens van haar ouders, en trouwt ze met Satoshi? Of volgt ze haar hart en trouwt ze met Hajime, een Amerikaanse soldaat? Wanneer blijkt dat Naoko zwanger is, is haar keuze snel gemaakt. Ze kiest voor Hajime, en haar ouders besluiten dat ze thuis niet meer welkom is. Samen met Hajime betrekt ze een klein hutje in een arm bergdorp. Maar Hajime moet nog een laatste missie op zee voltooien. De twee besluiten nog snel te trouwen zodat Naoko niet verstoten wordt in het dorp als ongetrouwd zwangere vrouw.

Helaas gaat het mis. Naoko en Hajime verliezen elkaar uit het oog en zien elkaar niet meer terug. Veel te vroeg bevalt zij van hun mooie dochter. Verstoten door haar familie, alleen gelaten door haar man, zonder geld voor een goede verzorging moet Naoko zichzelf zien te redden.

Amerika, heden. De vader van Tori geeft op zijn sterfbed een brief aan zijn dochter. Helemaal in de war begint Tori een zoektocht met de weinige informatie die ze uit de brief kan halen. De enige oplossing is om af te reizen naar Japan.

De twee verhaallijnen worden afwisselend verteld en komen prachtig samen. Het verhaal van Naoko is hartverscheurend. Een verloren liefde, een premature baby, in de steek gelaten door iedereen die ze lief heeft. Hoe komt iemand dit te boven?

Het boek staat vol met Japanse gebruiken en rituelen, en er staan ook nog veel Japanse woorden in, ik ben heel veel gaan opzoeken tijdens het lezen van dit boek om mij er een beter beeld van te vormen. Dit boek leest als een trein, ik was bele benieuwd hoe de verhalen samen zouden komen. En wat er nu echt gebeurd was met Hajime. Het enige dat ik jammer vond, is dat er misschien iets te weinig wordt verteld over de 'verdwijning' van Hajime. Dit mocht voor mij nog iets meer verteld worden.

Maar verder is het een prachtig boek, ik kende zelf helemaal niets van Japan, maar alles wordt mooi uitgelegd. Een aanrader voor mensen die houden van een roman verweven met een familie geschiedenis.

In het nawoord vertelt te auteur dat ze zich baseert op haar eigen vader, die zelf als Amerikaanse soldaat naar Japan ging. Een aantal historische gebeurtenissen en plaatsen worden ook aangehaald. De inspiratie van de auteur is fictief doch berustend op een aantal waargebeurde feiten.

Meer recensies van Lindsay Blockhuys