Pittige gezinssituatie voor Elias

Lisa Kiewit 29 januari 2024
‘Beste mevrouw Eva’ is de debuutroman van Valentijn de Heer. Het boek gaat over Elias, een jongen met een basisschoolleeftijd. Hij heeft een broertje met een verstandelijke beperking en moet daar eigenlijk de zorg voor dragen. Je leest voornamelijk over hoe deze familie in elkaar zit.

Ten eerste vind ik de thematiek goed uitgewerkt. Je krijgt van dit gezin een goed beeld en je ziet in dat dit geen gezonde leefsituatie is voor zowel Elias als Johannes. Je krijgt echt medelijden met die jongens. Ten tweede zijn twee personages goed uitgewerkt: Elias en zijn vader. Twee tegenpolen. Voor de ene krijg je sympathie, voor de ander totaal niet. Het boek raakt je dus via de personages en dat is knap.

Qua spanning en nieuwsgierigheid gebeurt er niet zoveel, het is echt meeleven met de personages en laten zien hoe verknipt dit gezin is. Het boek staat vol met schrijnende situaties en zet je tot nadenken hoe heftig het leven kan zijn met een kind met een verstandelijke beperking. De schrijfstijl zelf is vrij vlot, ik miste een beetje mooi taalgebruik. Wat ik echt een minpuntje vind is dat in allerlei samenvattingen staat dat Elias contact zoekt met een buurvrouw Eva. Echter gebeurt dat echt heel laat in het boek.

Al met al wel is dit een boek met een boodschap en het boek zet je tot nadenken. Ik wilde dit boek lezen om te checken of ik dit zou aanraden aan m’n leerlingen. Op zich wel, maar wel met een leesadvies erbij! Bedankt Uitgeverij Pluim voor dit recensie-exemplaar!

Meer recensies van Lisa Kiewit