Nederland door de ogen van een Belg

Lisan 08 mei 2024
Het is 2010 als Vandermeersch zijn thuisland België verruilt voor Nederland omdat hij hoofdredacteur wordt van de NRC. Een aantal jaren later begint hij met columns te schrijven voor DeStandaard, zijn vorige werkgever. In deze columns probeert hij Nederland uit te leggen aan de Belgische lezer. De columns zijn enkele jaren geleden gebundeld en uitgegeven als boek.

Met de kennis van nu is het zeker leuk om deze columns te lezen. Zo neemt Vandermeersch je mee terug naar het moment dat Beatrix aankondigde afstand te doen van de troon. Maar ook naar het moment dat Frankrijk en Nederland besloten samen schilderijen van Rembrandt te open.
Het is grappig om het debat van toen nu eens door de ogen van een ‘buitenstaander’ te zien. Al moet ik wel zeggen dat de pacificatielezing erg langdradig was. Omdat het boek uitgaat van een chronologische volgorde, is de lezing integraal gepubliceerd tussen de columns zonder vooraankondiging. Ik vond deze onderbreking wat jammer.

Een leuk boekje voor tussendoor, maar ook niet meer dan dat. Het is verder niet heel spannend.

Meer recensies van Lisan