Lezersrecensie

Stoer hoofdpersonage

Lisanne Stam 08 augustus 2021 Auteur
Brabant, 14e eeuw. Wanneer de vader van ongehuwde Helena overlijdt, blijft zij als enige achter. In die tijd was het normaal dat je dan zou gaan trouwen maar Helena wil alleen trouwen uit liefde, een lastig dilemma vooral omdat dit niet wordt geaccepteerd.
‘Zij wilde wat haar ouders hadden en ze was bereid daarop te wachten.’

Het debuut van Janine! Ik was zo benieuwd en bij het openslaan werd ik direct getrakteerd op een woordenlijst wat kenmerkend is voor die periode. Tof!
‘In de literatuur was de wereld levendig, kleurrijk en vol spanning.’

Het verhaal speelt zich in derde persoon af, wat maakt dat het filmisch overkomt. Ik waande me in deze eeuw; 291 pagina’s lang. De schrijfstijl is erg vlot en past helemaal bij het hoofdpersonage, een veerkrachtige intelligente jonge vrouw die een goede partij is, vanwege haar vermogen, om geschaakt te worden. Ze gaat er alles aan doen om dit tegen te gaan.
‘Ik hoef jouw aalmoes niet. Ik val niet onder de armenzorg van het gilde en ben zeker niet een prijsvarken van de vleeshouwer.’

We maken ook kennis met Dorothea en Betje, die wij in de volgende boeken van Janine beter leren kennen. Betje ondergaat diverse zwangerschappen zonder succes met een man met losse handjes en Dorothea droomt van een ander leven dan uitgehuwelijkt worden.

Conclusie: een interessante, heftige, beeldende en leerzame roman vanuit een groot feministisch oogpunt. Soms heb ik gegniffeld om Helena.
Eens wat anders dan de historie over de tweede wereldoorlog, nu staan de middeleeuwen centraal.

Bedankt Janine voor deze bijzondere kennismaking en het boek! Had ik jou maar als geschiedenisdocente.

Meer recensies van Lisanne Stam

Gesponsord